Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Gode tall for OnePlus i India. (Ill.: OnePlus)

OnePlus klarer det Apple ikke får til

Gjør det godt i tøft marked.

Inda er en av verdens tøffeste smarttelefonmarkeder, men her har den kinesiske telefonprodusenten OnePlus tjent masse penger – faktisk hele 10,6 mrd. kroner.

Benytter studentambassadører

OnePlus-topp, Pete Lau, forklarer suksessen med OnePlus’ satsing på yngre brukere i form av relativt billige, men også stilige Android-telefoner. I stedet for at indiske butikker blir nedtapetsert med reklame, blir telefonene i stedet promotert av studentambassadører. I tillegg til dette sponser OnePlus cricket i India – dermed bryter selskapet med sin ellers reklamefrie linje.

40 prosent markedsandel

Som følge av sin satsing har OnePlus kapret 40 prosent av det indiske markedet for premiumtelefoner. Dette i motsetning til en markedsandel på 0 prosent i 2014. Samsung og Apple har markedsandeler på henholdsvis 34 og 14 prosent hver.

– Markedet for premiumtelefoner i India er kanskje lite, men kjøpekraften blant unge indere vokser og vil skape store muligheter for selskapet innen 2020. Vi lanserer de samme modellene overalt i verden. Billig-telefoner i 100 dollar-klassen krever for mange kompromisser, sa Pete Lau i intervju til Bloomberg.

OnePlus er ikke blant topp fem når det kommer til det indiske smarttelefonmarkedet som helhet. Her er Samsung nummer en, fulgt av Xiaomi, Vivo, Oppo og Huawei.

Kilde:

Bloomberg

Har du en smarttelefon fra OnePlus? Fortell oss hva du synes om telefonen i kommentarfeltet under!

 

Stikkord: oneplus