Epic Games: - Derfor kan du ikke installere Fortnite fra Play Store
Du vil måtte installere Fortnite fra epicgames.com om du har Android, og ikke app-butikken.

Annonse


Epic Games: – Derfor kan du ikke installere Fortnite fra Play Store

Epic Games bekrefter nå at Fortnite ikke vil kunne installeres fra Googles egen app-butikk Play Store for Android-mobiler.

Må installeres fra epicgames.com

Hvorfor? Vil ikke dette føre til at spillere laster det det de tror er en offisielle versjon av spillet, for så å oppdage at det er skadevare? Det vil muligens skje noen, men så lenge man passer på å installere fra Epics nettside bør dette gå greit for de fleste.

Greia er at man laste ned et lite .apk-program (det opprettes automatisk et ikon på hjemskjermen ) som laster ned og installerer spillet for deg. På denne måten er alltid spillet oppdatert, og installasjonen sørger nok for et ekstra sikkerhetslag kontra en komplett .apk-fil med hele spillet (aldri last ned noe slikt).

Tar kontroll også på PC

Men hva er egentlig årsaken til at de gjør dette? Jo, de ønsker ikke være bundet til Google, for ikke å snakke om at de slipper å betale dem 30 prosent, men de mister også en god del synlighet. Ikke at vi tror det vil være et problem for Epic og et spill som Fortnite som er det hotteste spillet nå, også på mobil.

Annonse


De kjører også samme prinsipp i Windows ved ikke å levere spillet via Steam, men sitt eget program som installerer og starter.

Bra for kunden?

Eurogamer (som fikk en Galaxy S9+ fra Epic for å teste. Det backer opp ryktet om Samsung-eksklusivitet) snakket med grafikkmotorguru Tim Sweeney fra Epic Games om valget:

“På åpne plattformer som PC, Mac og Android, er Epic sitt mål å bringe sine spill direkte til kundene. Vi tror at spillere vil dra nytte av konkurranse blant programvarekilder på Android. Konkurranse mellom tjenester gir forbrukerne mange gode valg og gjør det mulig for den beste tjenesten å vinne i markedet.”

– Google er for dyre

Om Googles 30 prosent inntjening på titler i Play Store:

“Å unngå 30 prosent “butikkskatt” er en del av Epics motivasjon. Det er en høy pris i en verden hvor spillutviklernes 70 prosent må dekke alle kostnadene ved å utvikle, drive og støtte sine spill,” forklarer Sweeney, og mener 30 prosent er alt for mye i forhold til kosten til Google i forhold til båndbredde og kundestøtte.

På spørsåmlet om de hadde gjort det samme på iPhone, om Apple ga dem muligheten, er svaret ja.

 

Kilde:
Eurogamer

Annonse