Allerede i juni valgte Nintendo å implementere et antipirat-system som oppdager om Switch-eiere spiller piratkopierte Switch-spill på nett. Om det er tilfellet blir disse bannlyst fra Nintendos nettjenester for alltid.
Samme løsning til 3DS
I en oppdatering til 3DS som ble gjort tilgjengelig den 30. juli (11.8.0) – som i følge Nintendo var for å forbedre systemets stabilitet og for å forbedre brukeropplevelsen, har den japanske spillgiganten nå implementert det samme systemet til deres 3DS-konsoll.
Den kjente hackeren SciresM hadde følgende å si om oppdateringen:
Looks like 11.8.0 backports the Switch’s aauth ideas to 3ds — network comms now send an encrypted(?) copy of app ticket to the server.
They may not act on it immediately, but like on Switch this lets N perfectly detect pirate accesses vs normal ones, and ban however they like.
— Michael (@SciresM) 31. juli 2018
Annonse
Nintendo svarte på utviklet hack
Nintendo begynte å pushe ut antipirat-oppdateringene etter at hacker-teamet Team-Xecutor avslørte at de hadde utviklet en hack til Nintendos Switch-konsoll. Denne hacken gjorde det mulig å kjøre piratkopierte spill på konsollen – og skulle i teorien være umulig for Nintendo å omgå.
Antipirat-oppdateringen som Nintendo svarte med, fungerer slik at spill som ønsker å koble til Nintendos onlinetjeneste må be om en “device authorization token” fra Nintendo. Om forespørselen godskjennes, vil konsollen få en “application authorization token” som gjør at det spesifikke spillet kan spilles online. Om Nintendo ikke liker det de ser, kan de forhindre at konsollen får tilgang til deres onlinetjenester.
Slike antipirat-løsninger blir fort omgått av drevne hackere, men SciresM har vært klar på at det ikke er mulig å gjøre noe med akkurat dette.
Kilde:
Annonse