Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Spotify har en lavere Premium-andel i USA enn resten av verden. (Ill.: Spotify)

65 prosent av Spotify-brukerne i USA betaler ikke for Premium

Det er motsatt i resten av verden.

Tall fra Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) avslører bruksmønstre til amerikanske Spotify-strømmere. Her kommer det frem at 35 prosent betaler for Premium, mens de resterende 65 prosentene strømmer gratis.

Høyere andel i resten av verden

Ifølge CIRP har Spotify en lavere andel Premium-brukere i USA sammenliknet med resten av verden. Av de 65 prosentene som bruker den annonsefinansierte løsningen, er det 28 prosent som tidligere har abonnert på Premium.

Undersøkelsen ble gjennomført i årets andre kvartal, i løpet av perioden var det 11 prosent av gratisstrømmerne som testet Premium – 74 prosent av dem fortsatte med Premium etter gratisperioden var over.

Samtidig var det 16 prosent av Premium-brukerne som gikk over til den annonsefinansierte løsningen i perioden undersøkelsen ble gjennomført.

55 prosent har individuelt abonnement

Hva gjelder abonnementsløsningene har 55 prosent av Premium-brukerne et individuelt abonnement mens 24 prosent er på en familieplan. 12 prosent har studentabonnement og 9 prosent kjører abonnementet som kombinerer tilgang til Spotify og Hulu.

– I vår første undersøkelse av Spotify-brukere kan vi se forskjellene mellom USA og resten av verden. USA har en noe lavere andel med Spotify Premium-lyttere sammenliknet med resten av verden, sier Josh Lowitz, partner og medgrunnlegger av CIRP. Han legger til:

– USA er et kompetitivt marked med et stort utvalg både for gratis og betalt musikkstrømming. Blant Premium-abonnentene har over halvparten et individuelt medlemskap, mens en fjerdedel har en familieplan som tilbyr flere individuelle kontoer for en høyere månedssum. En betydelig andel av Spotify-kundene har valgt disse alternativene.

Hevder Apple Music er størst i USA

Betaler du for Spotify Premium eller strømmer du gratis?

 

Kilde:
MacRumors

Stikkord: musikk, spotify