Mange av dere vil nikke gjenkjennende til kallenavnet “Geohot”.
Oppdatert, 20:43:
Presisering: planen till Hotz var å lansere en komplett løsning til 1000 dollar, men han ble i fjor stoppet av “US National Highway Traffic Safety Administration”. Etter nederlaget la han ut OpenPilot gratis.
Er dette veien å gå?
George Hotz som er hans ordentlige navn, var nemlig den første som åpnet en operatørlåst iPhone. Senere hacket han Sonys spillkonsoll Playstation 3.
Annonse
Hans nye prosjekt er Comma.ai, som selger enhetene som er nødvendig for å ettermontere autopilot og avansert cruisecontrol i en ny Honda Civic, Toyota Lexus eller GM Volt og OpenPilot, plattformen som forbedrer sikkerheten, styrer det hele og utvider veinettet for alle som tester med sine biler.
En ting dette systemet gjøre, i motsetning til Tesla, er å følge med på om brukeren følger med på veien og derfor er klar til å gripe rattet om noe skulle skje. GM gjør også dette med sin Super Cruise-teknologi som kun er tilgjengelig der GM har utstyrt veinettet med LIDAR
Selger direkte til kunden
Det kule her er at amerikanere som ønsker å teste dette, kan kjøpe delene fra Comma, og ettermontere selv.
Det kommer stadig nye versjoner av OpenPilot som forbedrer opplevelsen, og Hotz mener at de bør klare å passere GM sin Super Cruise autopilot og adaptiv cruise control før 2019.
Slik fungerer det
Det er tre enheter man trenger for å ettermontere autopilot-en:
- Dashcam: en modifisert OnePlus-smartmobil kalt Eon
- Dongel: Panda. Denne gjør det mulig for tredjepartstilbehør å koble seg til bilens datamaskin
- Sist, men ikke minst: Giraffe. Giraffe må til for å sende kommandoer til bilen via programvare ved å koble til bilens CAN (Controlled Area Network)
OpenPilot er nå å finne på GitHub, og Hotz mener de er halvveis til et kommersielt forbruker-produkt.
Støttede biler:
Kilde:
The Verge
Annonse