Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Norskutviklet batteriteknologien kan gi elbilen mye bedre rekkevidde. (Ill.: BMW)

Batterirevolusjonen vi venter på kan komme fra Norge

Elbilene kan få rekkevidde på 1000 kilometer.

Institutt for energiteknikk (IFE) skriver i en pressemelding at batteriforskere har løst en utfordring forskere over hele verden sliter med. Det var E24 som først rapporterte om saken.

Norskutviklet batteriteknologi

– Du kan si at vi har funnet x-faktoren vi har lett etter. Dette har et helt enormt potensial og er noe forskere over hele verden forsøker å få til, sier forskningsdirektør Arve Holt i pressemeldingen.

Teknologien kan åpne for batterier med høyere kapasitet uten at det går ut over levetiden, ifølge IFE. Teknologien brukes i litium-batterier, som benyttes blant annet i mobiltelefoner, bærbare PC-er, nettbrett og elbiler.

I pressemeldingen sier forskerne at deres teknologi kan oppnå tre til fem ganger så høy ladekapasitet i den negative elektroden (anoden) som med dagens vanlige grafitt-teknologi.

– Sammen med utviklingen man ser i andre deler av batteriet kan det i fremtiden bety mobiltelefoner som ikke trenger å lades på dagevis, eller elbiler med 1000 km rekkevidde, sier IFE.

Skal testes

Neste steg blir nå å patentere teknologien og så ta forskningen ut i markedet. Sammen med både norske og internasjonale selskaper skal de teste batteriteknologien grundig.

– Vi har testet at det fungerer i lab-skala med gode resultater. Nå som vi har fått støtte av Forskningsrådet i FORNY2020-programmet skal vi teste det videre sammen med internasjonale industripartnere og se om det fungerer i deres industrielle prosesser. Prosjektet som skal sette fokus på å bringe det nye materialet til markedet har vi kalt SiliconX, og det blir svært spennende å få jobbe mot så store mål sammen med Kjeller Innovasjon, sier Marte O. Skare, som er en av forskerne i prosjektet, i pressemeldingen.

 

Kilde.
IFE

Stikkord: batteri, Bil, Mobil