Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Brukere stenges ute . (Ill.: Apple)

Svindlere utnytter Apples familiedeling til å lure ofre

Kjøper iTunes-gavekort og innhold på App Store.

Svindlere har begynt å ta i bruk nye metoder for å lure iPhone- og Mac-brukere. Nettstedet Business Insider har snakket med David, et av ofrene av den skumle metoden.

Ifølge rapportene bruker angriperne ofres kontoer til å kjøpe gavekort på iTunes og innhold i App Store.

Ble stengt ute

Tilbake i 2014 lanserte Apple en familiedelingsfunksjon slik at iOS- og macOS-brukere kan dele innhold på tvers av kontoer. David forsøkte nylig å laste ned apper i App Store, men oppdaget plutselig at kontoen hans var koblet til familiedeling, noe han ikke kan huske å ha aktivert.

Plutselig ble han møtt med en melding om at han var blitt fjernet fra denne «familien» og fikk beskjed om å kontakte en person, som var ukjent for David. Det løste seg da han tok kontakt med Apples støtteavdeling som hjalp ham, men som ikke kunne si noe om hva som hadde skjedd.

Aktiver tofaktorautentisering

Trolig er det snakk om at angriperen har fått tilgang til påloggingsinformasjonen til ofrene, for eksempel ved at offeret har samme brukernavn og passord på en rekke tjenester og de er blitt lurt i et nettfiskingangrep, eller at tofaktorautentisering ikke var aktivert.

Apple anbefaler sterkt at man aktiverer tofaktorautentisering for sin Apple ID-konto.

 

Kilde:
Business Insider

Stikkord: Apple, ios, sikkerhet