Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nordmenn betaler mer enn mange andre for mobildata, og mer enn de hadde behøvd om konkurransen var bedre i Norge, konkluderer Forbrukerrådet. (Ill.: Oleg Magni)

– Det er ingen overraskelse at nordmenn betaler betraktelig mer for mobil-data

Forbrukerrådet går kraftig ut mot Telenor.

Det ble i dag kjent at Telenor må svelge en bot på 788 millioner kroner.

Dette meldte vi tidligere i dag

– Konkurransetilsynet har konkludert med at Telenor la hindringer i veien for utbyggingen av et tredje mobilnett i Norge. Når dominerende aktører på denne måten hindrer konkurrenter i å etablere seg, er det et alvorlig brudd på konkurranseloven, sier konkurransedirektør Lars Sørgard i en pressemelding.

Dette sier Forbrukerrådet

– Størrelsen på gebyret understreker alvoret i saken. Selskapet har da også tjent svært godt på den manglende konkurransen. Når Telenor misbruker sin stilling, undergraver dette både konkurransen og tilliten til selskapet, sier Forbrukerdirektør Randi Flesland.

Forbrukerrådet peker på at konkurransen i Norge er for dårlig i mobil-segmentet, og har vært det for lenge:

«Forbrukerrådet har ved flere anledninger påpekt at konkurransesituasjonen i det norske mobilmarkedet er for dårlig, hvor Telenor og Telia har 85 prosent markedsandel.»

– Norge er et av få land i Europa med kun to mobilnett. Da er det ingen overraskelse at nordmenn betaler betraktelig mer for databruk, enn forbrukere i våre naboland, sier Randi Flesland.

 

Kilde:
Forbrukerrådet

Stikkord: forbruker, Mobil, telenor