Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Hitman 2 kommer i november og leverer en velkjent oppskrift. (Ill.: Warner Bros.)

SNIKTITT: Hitman 2

Spilltest: Los Angeles (ITavisen:) Imponerende AI, men ikke de store endringene.

Vi har spilt bilsport-oppdraget i nye Hitman 2 som lanseres i høst, og de av dere som har fulgt med i timen har fått med dere at de har gått bort fra episodeformatet denne gang: dette er et komplett spill.

Fremdeles er det danskene hos IO Interactive som står for utviklingen, mens Warner Bros. gir ut spillet.

Fremdeles måneder unna lansering

Vi testet demo-oppdraget, eller «pre-alphaen» om du vil, på en Xbox One X, men ble ikke så veldig imponert over hverken grafikk eller FPS. TV-en var nok ikke den beste, men vi er forundret over den litt trege bildeoppdateringen.

Dette er en testversjon uansett, så la oss ikke bruke så veldig mye tid på akkurat dette.

Dette er fremdeles på plass, heldigvis

Det viktigste i et Hitman-spill er tre elementer: spillet må få deg til å føle deg som en leiemorder, og vanskelighetsgraden må være pinlig nøyaktig samtidig som et hav av muligheter å fullføre på må være der. Det er nesten bare kreativiteten som kan skal kunne stoppe deg.

Vi fikk riktignok litt hjelp til å navigere området av en utvikler, men fikk samtidig flere ganger oppleve at det er lett å bli fakket om man gjør dumme ting (vi berget oss inn i siste sekund flere ganger, det fikk vi i hver fall følelsen av).

Og nå kan AI-en til og med seg deg, og reagere, om de titter på deg i et speil. Det er imponerende. Spillet avslører også hvor overvåkingskameraer titter, og varsler deg om du har blitt tatt opp. Finner AI-en at du er mistenkelig, vil de bruke opptaket for å intensivere jakten.

Man må også passe på å passe inn i de ulike rollene man har. I den korte demoen var jeg sikkerhetsvakt, bartender og mekaniker og avhengig av hvilken rolle jeg ønsket å spille utad, er det flere måter å ende racing-drømmen og deretter livet til målet mitt. Det er også såpass mange muligheter, at man også faktisk kan vente med å likvidere til de har kommet i mål og står på podiet!

Ikke vift med pistolen, du skal liksom være proff

Det er også slik at man må passe på å skjule det man har på seg – et utropstegn på gjenstanden, f.eks. en pistol eller en bombe, forteller deg at du må skjule objektene, eller risikere å bli oppdaget. Du kan også kvitte deg med slike objekter i søppelkasser. Vi er ikke sikre på om fienden kan oppdage det.

Det er veldig mange måter å fullføre dette oppdraget på, og vi skal ikke røpe så mye, men det vil være mulig, om man ønsker, å drepe med en sniper-rifle uansett hvor på kartet man er. Jepp: man kan likvidere føreren av sportsbilen mens føreren er i fart! Vi fikk ikke testet dette, men det høres ut som et sted i riktig retning at man gis såpass stor frihet.

Det er i første omgang ikke lett å se større endringer i Hitman 2, men det virker som at AI-en er langt bedre, om ikke rett og slett imponerende, og det er veldig viktig.

Vi gleder oss derfor til å teste den endelige versjonen når det slippes 13. november i år til PC, PS4 og Xbox.

Stikkord: e318, hitman, Spill, Tester