Vi fikk love å teste en tradisjonell Call of Duty-flerspillerøkt, men det er gjort viktige forbedringer.
Vi fikk love å teste en tradisjonell Call of Duty-flerspillerøkt, men det er gjort viktige forbedringer.

Annonse


SNIKTITT: Call of Duty: Black Ops 4

Nytt år, nytt Call of Duty-spill av en eller annen variant.

En god start

Denne gang er det Black Ops som står for tur, og det greit det altså. Undertegnende liker Battlefield, liker Call of Duty, liker Uncharted, liker Halo 5. Osv.

Poenget: jeg liker en rekke type spill, men nye flerspiller-spill med kasino-effekter hver gang man skyter noen, er noe som gjør meg herlig avhengig. Jeg vet CoD-utviklerne vet jeg ikke er alene om det. Denne gang er det Treyarch og Beenox som designer og utvikler..

Beenox? Ja, de har faktisk gjort en rekke titler, inkludert Call of Duty: Modern Warfare Remastered.

Annonse


Uansett: vi fikk spille Black Ops 4 på PC (etter først å ha blitt plassert foran en PS 4 – jeg protesterte høflig og måtte vente enda litt lenger etter først å ha opplevd rot i pressekøen, dette er E3 tross alt).

Det første du vil legge merke til er at det er mer tyngde i våpnene når man skyter, og at det definitivt er mer tilfredsstillende å bruke dem.

Men først:

Dette må du vite

De to store endringene på slagmarken i år er at man har helsepersonell tilgjengelig, altså rett og slett en Battlefield-lignende klasse (vi fikk ikke testet) og det at man kan aktivere en helseinnsprøytning ved å trykk q. Husk dette. Viktig. Det er altså ekstra smart å ikke gi opp og holde seg unna de største farene, trykke q og sørge for at man er i sikkerhet.

Et “fog of war”-minikart sørger for at man bare ser det som skjer i nærheten.

Både helseskuddet, og granater, teller ned hele tiden etter at de er brukt, og det er ingen automatisk re-generering av noen av dem når man starte etter å ha daua.

Det er også mulig å plassere beskyttelse man kan bruke som skjold, bruke skjold man har på seg samtidig som man skyter (hvem har savnet dette?) og muligheten til å plassere piggtråd man håper fienden havner i og mister helse på å loke rundt i.

Det er samtidig en rekke spesialister i BO 4, men vi hadde rett og slett ikke nok tid til å mene nok om noen av dem og alle mulighetene.

Hvor går vi herfra?

Tilbake til våpnene. Hvorfor er de mer moro? Fordi hver kule har fysikk og all tom-ammunisjon som spretter ut av våpenet, faktisk er den du nettopp skjøt. Alt dette har noe å si når man treffer fi: det føles… bedre. Det føles enda mer tilfredsstillende.

Likevel kan jeg mene lite i denne artikkelen. For som alle andre spill på spillmesser, får man bare spille en bitteliten del av spillet, og det ofte måneder før lanseringen.

I dette tilfellet betyr det at vi ikke har noe å melde om Battle Royale-moduset, kun Domination (ei flest flagg på kartet) og Hardline (kontroller et tilfeldig område på kartet lengst mulig) fikk vi teste i 30 minutter (tror vi det varte).

Mange spørsmål gjenstår

Det var virkelig et hyggelige besøk med begge modusene. Jeg likte begge kartene veldig godt, men vil ha problemer med å beskrive dem om du spurte i etterkant. Det er ikke veldig mye nytt å melde på dette området, dessuten går det fort i CoD-spillene, må vite, men det endte opp med en god blanding nærkamp og litt avstands-plaffing. Begge deler var moro.

En ting du må vite er at man ikke kan hoppe eller fly eller løpe på vegger. “Boots on the ground” er greia.

Joda, dette er Black Ops som vi kjenner det, men jeg lover det er mer moro og skyte og skikkelig moro å treffe. Jeg kan dessverre ikke melde mer enn dette da jeg som nevnt ikke hadde tilgang til mer enn to kart og ditto tradisjonelle spillermodus.

Og ja: det siste jeg sa til en av utviklerne som fulgte med på kampen er at de er nødt til å gjøre snikskytter-rifla mye dårligere. Halvparten av gangene jeg døde var grunnet en slik rifle som er alt for kraftig (ett skudd, ett drap) og samtidig alt for lett å sikte med uten nevneverdig rekyl. Irriterte ble vi. Det lover bra i seg selv.

Black Ops 4 lanseres til PC, Xbox og PS 4 12. oktober i år.

Annonse