Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Odyssey er så vanvittig stort at ikke bare fikk vi ikke teste nok av spill-mekanikken, men vi spilte kun på et ar øyer av en hel verden. (Ill.: Ubisoft)

SNIKTITT: Assassin’s Creed Odyssey

Spill: Los Angeles (ITavisen:) En vanvittig stor verden som bygger videre på Origins.

Ubisoft fortsetter å bygge videre på en spillserie som virker udødelig – akkurat som de greske filosofer.

Waterworld

For Odyssey er satt i oldtidens Hellas der du blant annet får møte Sokrates, men la oss først se serien litt i perspektiv, for det har vært opp- og ned med kvaliteten.

Personlig mener jeg det siste virkelig gode spillet i serien var Assassin’s Creed IV: Black Flag fra 2013 og senere Origins. Det har nok Ubisoft kommet frem også.

For gjett hva? Nå dreier alt seg å reise mellom øygrupper og større landmasser på din egen båt! Jepp, og det var visstnok pirater også i Hellas, for en av de første oppdragene vi fikk på nivå 16 (de kastet oss rett ut i det mange timer ut i spillet, noe som var bittelitt overveldende – jeg så knapt ikke verdenen for spørsmålstegn og steder jeg bør gå. Masete).

Vi spilte i overkant av 30 minutter på to av øyene som kun er en bitteliten del av hele spillet. Vi kunne nemlig hente opp hele kartet, zoome langt ut, og prøve å skape oss et inntrykk av hvor stort det er: stort. Veldig stort.

Gi meg PC, eller gi meg planken

Vi testet på Xbox One X, så om du er PC-spiller er det plattformen du vil forbli på, for FPS-en er ikke akkurat høy. Den ligger vel akkurat på 30 bilder i sekundet, men man får veldig god oppløsning (4K) og man kan se imponerende langt uten at detaljnivået avtar nevneverdig.

Som i Origins har du med deg en ørn du kan kalle frem for å skaffe oversikt over denne gigantiske verdenen samtidig som man kan merke fiender og viktige steder dukker opp automatisk om man sikter med nebbet. Man kan fly høyt.

La oss nå snakke litt om skipet og slåssmekanikken. Man kan nå velge mellom mann eller kvinne (kun kosmetisk) som spiller, men ingen av dem kan i dette spillet benytte skjold: i stedet bruker man defensive forsvars-mekanismer for å sette en fiende ut av balanse, og treffe bak skjoldet etter dette faktum. Kombiner dette med en pil- og bue man alltid har på seg, og man har en opplevelse veldig lik Origins.

Ting vi ikke fikk prøve

Ubisoft snakker om at dette er enda mer en RPG-opplevelse enn nettopp det siste spillet i serien, men dette var ikke noe vi merket eller fikk utforske mens vi spilte. Vi håper å høre mer om dette før lanseringen i høst. Man vil også kunne bygge opp kamp-komboer. Det fikk vi heller ikke testet.

En annen ting vi ikke fikk prøvd nok, var sniking, men dette skal være forbedret i dette spillet kontra Origins. Du kan også flørte og lyve i dialogvalgene.

Ok, du har skjønt greia: det er mye å gjøre her, og vi trenger minst 10 timer til med spillet for å klare å mene noe om disse tingene og spillets kvaliteter.

Spillet er delt opp i rødt mot blått (Sparta mot Athen), og om en fraksjon er svak vil andre se sitt snitt i angripe og ta over området. Hvor mye spilleren er involvert i dette, er ukjent.

Noe vi opplevde var dog å få en pris på hodet vårt etter å ha drept akkurat passe mange kapteiner i området. Dette minner om Far Cry-systemet.

Oh-hoy, matey

Skipet er merket med et gull-ikon på kartet slik at det er lett å finne. Du kan også hurtigreise til skipet når som helst, noe som er deilig.

Vel ombord i skipet ha man mannskap som hjelper deg med å øke farten (hold inne a), også har man selvsagt offensive våpen som et hav med piler, og når man har fått ladet opp: brennende piler som virkelig gjør det hett til havs for fienden (du vil også bli rammet av et flammehav om du ikke er forsiktig).

Det er viktig å navigere strategisk slik at man kan seile skipet sitt inn på sidene til fiende-skip. Når du har gjort nok skade, og er nærme nok, kan du hoppe ombord på skipet og drepe det gjenværende mannskapet og plukke opp skatten du har fortjent.

Det er synd det var litt for lett å drepe mannskapet som er igjen, men du er langt fra garantert seier om du navigerer dårlig

En gigant-verden spiller videre på det beste fra Origins

Det later til å være helt sinnsvakt mye å gjøre i denne gigantiske verdenen, og mye av det er du kjent med fra før av, inkludert kampsystemet.

Du vil finne mange sideoppdrag og NPC-er som aktiverer nye oppdrag, i tillegg til muligheten til å drepe viktige NPC-er, deres bygninger og finne masser av skatter på fiendens område.

Er du glad i Origins tipper jeg Odyssey også vil glede deg.

Spillet lanseres 5. oktober i år (PC, PS4 og Xbox One), og siden dette er veldig nærme Origins teknisk, forventer vi en lansering uten de store tekniske problemene.

Vi kan ikke vente til å prøve på PC med en bedre skjerm og enda flere detaljer.

Stikkord: AssassinsCreed, e318, Spill