Dette forklarte sjefen for Microsoft Studios oss om fremtiden
Matt Booty, sjef for Microsoft Studios, fikk plutselig veldig mye mer å gjøre etter Microsofts stor-shopping av spill-studioer.

Annonse


Microsoft-toppsjef: – Folk elsker Sonys spill, men nå har vi The Initiative!

Matt Booty ble i januar utnevnt som sjef for alle spillstudioene til Microsoft, samtidig som Phil Spencer, som leder Xbox, nå er i samme møter som toppsjefene for Windows, Office og Azure – det mener han beviser at Microsoft tar spillerne på alvor.

Booty kommer fra en tidligere stilling som Minecraft-sjef, en jobb han hadde i tre år.

En økt prioritet

Booty: – Jeg mener vi er på et toppnivå med dagens konsoll-generasjon og spill, takket være teknologien og veletablerte verktøy og utviklere som har jobbet mye sammen. Jeg sikter da til alle plattformer, og ikke bare Xbox og Windows.

– Men vi føler oss sikre på at nye spill ser best ut på Xbox. Jeg kan ikke snakke for Phil Spencer, og hans beslutninger, men nå føles det som vi har den fulle støtten til Microsoft. Da Phil ble Xbox-sjef flyttet de inn sammen med Windows, Office og Azure. Så høy er prioriteten. Microsoft sa til oss at gaming er viktig: vi har derfor den fulle støtten fra selskapet og vi føler vi har en utrolig konsoll. Phil har satt sammen et utrolig team.

Annonse


Dette er studioene som nå er under Microsoft Studios i tillegg til The Initiative som er et Microsoft-basert Santa Monica-studio som nettopp har startet opp:

  • Playground Games
  • Ninja Theory
  • Undead Labs
  • Compulsion Games

https://itavisen.no/2018/06/10/se-alle-de-fete-og-helt-ferske-xbox-trailerne-her-halo-og-horizon-4/

Handlet dere ikke litt for sent?

Booty: – Nå finner vi nye muligheter med et internasjonalt publiserings-team som er en del av Microsoft Studios. De jobber med førsteklasses-utviklere som f.eks. teamet bak Ori. Det er dette teamet som finner juveler som nettopp Ori.

Det er vel og bra med mindre spill, men hva med stortitlene? Det første spørsmålet Booty fikk var ikke overraskende: hvorfor har det tatt så langt for Microsoft å innse at de mangler eksklusive titler? Booty svarte at joda, det kan så være, men at de nå virkelig har fått satt sammen team som vil gjøre det mulig, og det er The Initiative som er mest spennende.

Studioet ledes av Darrell Gallagher, den tidligere sjefen for Crystal Dynamics (Tomb Raider, blant annet). Booty skrøt masse av Gallagher under møtet.

De holder til i Santa Monica som Sony Studios. Vi vedder på at Microsoft er misunnelige på nye God of War, noe de også bør være (les vår anmeldelse). Det er nok mye talent i dette området, og kanskje har de hentet folk fra Sony Studios allerede.

Dette er studioet de håper skal skape mesterverk

Booty: – The Initiative er et blankt ark som holder til i Santa Monica og som nå ser på nye helt nye muligheter. Det har vært fantastisk å jobbe med Gallagher – teamet er hundre prosent fokusert på å lage bra spill. Vi har hentet inn flere veteraner til teamet. Dette er folk som tidligere har jobbet med veldig store prosjekt.

Booty ville selvsagt ikke avsløre noe som helst, men hevder at studioet er i forskningsfasen og enda ikke har landet på en ny tittel. Vi tror de vet mer enn som så, men sånn er det i bransjen.

Han hadde heller ikke noe konkret å avsløre om ray-tracing, utover at det er noe de forsker på sammen med skyen og maskinlæring.

Han skjøt samtidig frem at AI og sku-maskinlæring er noe Microsoft har en unik fordel med grunnet Azure. Vi har dog fremdeles ikke sett at Microsoft-spill har klart å gjøre mer enn konkurrentene, selv om de har disse plattformene i ryggen.

Crackdown 3 skulle være et av disse sky-spillene der kalkuleringene skulle gjøres i skyen, men dette ble senere droppet og Crackdown 3 ble utsatt flere ganger. Det er endelig kunngjort at spillet kommer februar neste år.

Booty: – Uansett er det jo ikke slik at vi stopper å utvikle nye konsoller bare fordi vi har lansert en eller flere. Innhold, samfunn og skyen er de tre viktigste bærebjelkene for fremtiden.

– Folk elsker Sonys spill

Booty:- Akkurat nå utvikler 343 den nye Halo-grafikkmotoren og det er Master Chief som er fokus denne gang. Teamet hos 343 bestemte selv hva de ville vise frem under pressekonferansen på søndag.

– Altså: folk elsker Sony sine spill, uten tvil. Vi er spillerbasert selskap så vi vet at folk elsker enspiller-opplevelser. Man kan spille Forza alene, men vi vet at samfunn er mer og mer viktig for spillerne. Det er samtidig ingen overskyggende strategi fra lederteamet om at de lage en type spill over et annet. Studioene vi har under Microsoft Studios-paraplyen gjør sin greie: om The Initiative sier at de vil lage et enspillerspill, er det helt greit. Det vet de best.

– Selvsagt skal vi gjøre ting som å oppdatere Hellblade: Senua’s Sacrifice (de eier jo utviklerne Ninja Theory nå) til PS4 – vi ønsker ikke holde tilbake innhold. Det viktigste er å lage bra spill og at alt henger sammen.

Om VR og HoloLens

Booty: – VR er best på PC for det trengs bedre oppløsning og høyere FPS, så akkurat nå er dette best på PC og det er der vi dytter frem teknologien akkurat nå.

Dette kan leses dithen at de ser an. Om de hadde satset for fullt på Xbox hadde de vært mer seriøse, men vi har jo sett hvordan det har gått med teknologi som Kinect, og ei heller Sonys PS VR har vært en stor nok suksess.

Konklusjonen må være at Microsoft burde ha gjort endel grep flere år tilbake, for nå ser vi at de henger etter med eksklusive titler, men de kommer nok tilbake. Det skal bli spennende å se hva de har å vise frem på E3 2019.

Annonse