Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Vi har ikke mulighet til å mene veldig mye om Battlefield V med den lille tiden vi fikk, men en ting er sikkert:: vi vil spille mer. (Ill.: EA)

SNIKTITT: Battlefield V – er dette en evolusjon, eller mye mer?

Spill: Los Angeles (ITavisen:) Usikkert hvor stor oppgradering dette er, men vi vil spille mer.

Så var endelig tiden kommet til å prøve oppfølgeren til det beste (min mening) flerspillerspillet lansert de siste årene: Battlefield 1.

En evolusjon?

Med en gang kan vi trolig fastslå at Battlefield 1 var en større oppgradering med det visuelle enn V er i forhold til 1.

Men, demotiden vår var langt fra optimal. Vi hadde for lavt volum på headsettet, og det makset ut, samt at det det var for mye gjenskinn på skjermen. Med andre ord var det veldig vanskelig å få et detaljert inntrykk, men det er klart det er gjort forbedringer.

Følg E3-dekningen vår.

Vi merket blant annet null «micro stutter» på Intel makinen med GeForce-skjermkort alle spillerne brukte.

Vi la også merke til et høyere antall partikler og den utfordringen at infanteriet nå har grunn til å være langt mer bekymret om de prøver å gjemme seg i hus om en tanks er i nærheten, for nå meier strisvognene ned alt, inkludert husene. Det er få steder å gjemme seg og det er tøft å se fysikken.

Dette er moduset og kartet vi spilte (vi fikk ikke selv lov å ta opp eget gameplay):

Det føles som… Battlefield

Det føles som Battlefield 1 når man styrer med mus og tastatur (samt med gamepad når man kjører eller flyr), men det er gjort ting som forbedrer innlevelsen. Blant annet reagerer soldaten på sjokkbølger, men vi fikk ikke oppleve det under demoen.

Andre forbedringer er mulighet til å bygge barrikader og at man kan flytte, med tanks, på antiluftkanonene. Vi fikk ingen tid til å teste dette heller.

Kartet var variert med mulighet for nærkamp, spesielt nærme husene, men det er også større landskap med mye avstandsskyting og dukking. Kartet virket ikke større enn ett 4 eller 1-kart, men så prøvde i bare Grand Operations og ikke Conquest.

Det er også lettere å slenge ut helsepakker og ammunisjon da de kastes lenger, men det er vanskeligere å drepe på avstand og man må trykke «q» dobbelt for å oppdaget (noe vi fant ut altfor sent).

Vi trenger mye mer tid

En annen ting som forringet opplevelsen var at vi spilte 32 mot 32. Ingen kjente hverandre og det var null kommunikasjon. Hva betyr det? Kaos og alle mann for seg selv.

Jeg kunne ønske EA ga oss mulighet til å teste under bedre forhold og at de ga oss mer tid. Jeg har derfor problemer med å fastslå stort med den korte tiden (kan det ha vært 20 minutter?) jeg fikk, men en ting er sikkert: jeg vil spille mer.

Det lover i hvert fall godt, men det gjenstår å se om de mange forbedringene leverer en total-oppgradert opplevelse. Vi hadde heller ikke mulighet til å teste ut det annonserte Battle Royale-moduset.

Battlefield V lanseres 19. oktober 2018 til PC, Xbox og Playstation.

Stikkord: battlefield, DICE, e318, Eksklusivt, Spill