Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Anthem lanseres tidlig neste år og blir en utfordrer til Destiny fra Bungie. (Ill.: EA)

SNIKTITT: Anthem – vi tror vi er skuffet

Spill: Los Angeles (ITavisen:) Vi vet ikke helt hva vi skal mene.

Biowares nye storspill og EAs nye spillerie, Anthem, ser ut til å bli en blanding av andre store spill-univers.

Gears of War møter Destiny møter Titanfall

Det første mange vil legge merke til er at det ser ut som en hybrid av Gears of War og Titanfall med en verden som på mange måter opererer som Destiny-spillene.

Spillet er nemlig best med opp til fire andre, og man har en hjembase. Man har også en offensiv base nærmere fronten – det er her man velger oppdrag fra et kart som avslører det som forhåndsbestilt er en stor, og åpen, verden (vi la merke til innlastingstid, men det er usikkert hvor mye det er av dette totalsett).

Joda, vi fikk se kartet noen sekunder, men uten å reise rundt i verdenen selv er det vanskelig å få en ide om målestokken og dermed hvor stort Anthem faktisk er.

Når jeg nevner Gears of War er det mest for våpenfølelsen, og ikke universet, som jo er mye mer åpent.

Vi var aldri noen fans av Gears of War sin historiedel, det blir for mye monstre og gørr for egen del, med klisjé-fylte og endimensjonale actionhelter. Vi håper Anthem har mer å by på, men merker oss at store deler av verdenen, inkludert huler og monstre, minner veldig, veldig mye om Gears of War.

Dette er Bioware, så vi forventer god dialog og interessante karakterer, men vi så ikke noe til dette i demoen vi fikk servert. Det kan se ut til at dette er et co-op-spill, først og fremst, og ikke en sterk fortelling.

Mye av greia med Anthem er at det skal være åpent og at det stadig skal legges til innhold, så det er mer Destiny enn Gears of War når det kommer til måten utviklerne forteller en historie, om den er der.

Dette er hva vi fikk se Bioware spille i sanntid:

Mass Effect-inspirert samarbeid, men med mer action

Der dog sammenligningen med Epic Games sin suksessfulle spillserie bør stoppe, er lagspillet, som ser en god del mer interessant ut, og som er mer som Mass Effect.

Siden man er fire spillere (man kan spille helt alene, men det kan bli i overkant vanskelig, hevder utviklerne) er det også fire forskjellige klasser med forskjellige supervåpen.

Fiendene har bittelitt RPG-aspekter ved seg ved at de også er delt opp i de vanlige dødelige som man tar uten problemer og «Elites». Det er sikkert flere klasser vi ikke har sett.

Bioware terpet mye på at dette er en verden man ønsker å utforske, å finne ut av. Vi er enige, for det er masse vi fremdeles ikke vet.

Ingen hands-on denne gang

Og, dessverre fikk vi ikke spille selv, men så en 20 minutter lang sanntids-gjennomgang.

Spillet kjørte på PC-er med GeForce-kort i SLI. Vi klarte ikke se hvilke GTX-kort, men FPS-en lå godt over 60 bilder i sekundet uten noen form for hakking. Siden vi satt alt for nærme en stor projektor er det vanskelig å si mye om detaljnivå og oppløsning, men det var nok ikke 4K vi så. Det er for øvrig Frostbite-motoren til Dice, den som driver FIFA og Battlefield og veldig mange andre spill fra EA, som puster liv i Anthem også.

Det ser jo interessant ut dette, det er alle nye store IP-er, men så revolusjonerende som da vi først så en sniktitt på E3 i fjor får vi ikke følelsen av at dette er. Dessverre, men konkludere enda kan vi ikke.

Anthem lanseres 22. februar 2019 til PC, Xbox og Playstation.

Stikkord: anthem, BioWare, e318, Eksklusivt, Spill