- Facebook gav Apple og Samsung bred tilgang til brukerinformasjon.
Facebook gav mobilprodusenter omfattende tilgang, skriver New York Times.

Annonse


– Facebook gav Apple og Samsung bred tilgang til brukerinformasjon

New York Times skriver at Facebook kan ha brutt et samtykkedekret fra den amerikanske handelskommisjonen FTC fra 2011.

Hentet ut personlig data

Bakgrunnen er at nettsamfunnet skal ha gitt selskaper som Apple, Samsung og Blackberry detaljert tilgang til brukerdata, skriver avisen. Ifølge rapportene skal Facebook ha inngått avtaler med over 60 enhetsprodusenter slik at de kunne tilby lynmeldinger, “liker”-knapper og andre Facebook-funksjoner uten å bruke appen.

En journalist i New York Times avdekket at han kunne se privat informasjon, som politisk ståsted og arrangementer venner skulle på, om 556 av sine venner via Blackberry Hub. I tillegg fant mannen ut at han kunne se annen informasjon, som unike identifikatorer, om 294 258 av hans venners venner.

– Man tror kanskje at Facebook eller enhetsprodusenten er til å stole på, men problemet er at når mer og mer data som blir samlet inn på enheten – og hvis apper på enheter får tilgang til den – kan det skape en seriøs risiko for sikkerhet og personvern, sier Serge Egelmann, en personvernforsker ved universitetet i California, til nettstedet.

Annonse


– Vi skulle ønske Facebook kopierte vår databeskyttelsespraksis

Avviser påstandene

I et innlegg, kalt “Why We Disagree With The New York Times”, slår Facebook tilbake mot påstandene fra avisen. Facebook skriver at det utviklet applikasjonssett (API) for Amazon, Apple, Blackberry, HTC, Microsoft, Samsung og andre mobilprodusenter slik at de kunne tilby Facebook på sine enheter uten at den offisielle appen var nødvendig.

“Samtlige partnerskap ble bygget på en felles interesse: folks ønske om å bruke Facebook uansett enhet eller operativsystem”, skriver Ime Archibong, visepresident for Product Partnerships i Facebook.

Det sosiale mediet skriver at det kontrollerte API-en og at partnere underskrev avtaler som hindret informasjon om å bli brukt til noe annet enn å lage en Facebook-liknende opplevelse for sine brukere. I tillegg skriver nettsamfunnet at funksjonene ikke kunne brukes uten samtykke og at ingeniøravdelingen godkjente samtlige.

“I motsetning til hva New York Times hevder, var venners informasjon, som bilder, kun tilgjengelig på enheter når folk valgte å dele den informasjonen med disse vennene. Vi har ikke hørt noe om at noen av selskapene har misbrukt dette”, skriver selskapet.

 

Kilde:
The New York Times

Annonse