Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook prøver seg på en helt annen tilnærming til nyheter, etter å sett at trafikken videre til utgivere er veldig lav. (Ill.: Tracy Le Blanc/Pexels)

Endrer alt: slik skal du få nyheter på Facebook

Legger ned «Trending News» allerede neste uke.

Facebook legger ned «Trending News».

Forsvinner neste uke

«Vi fjerner trender snart for å gjøre plass for nye nyhets-opplevelser på Facebook. Vi introduserte trender i 2014 som en måte å hjelpe folk med å oppdage nyhetsemner som var populære hos Facebook-samfunnet,» forklarer selskapet, og melder avgjørelsen slik:

«Dette var imidlertid bare tilgjengelig i fem land og utgjorde mindre enn 1,5 prosent av klikkene til nyhetsutgivere i snitt. Etter å ha forsket på dette, fant vi at over tid oppdaget folk at produktet var mindre og mindre nyttig. Vi vil fjerne trender fra Facebook neste uke, og vi vil også fjerne produkter og integrering fra tredjepartspartnere som er avhengig av Trends API.»

Tenåringer bruker mindre og mindre tid på Facebook

Dette skal de gjøre

  • Test av «Breaking News Label» med hjelp fra 80 utgivere i hele verden som lar publisister merke en artikkel som en fersk nyhet i nyhets-strømmen. Det testes også andre ferske nyhets-varsler
  • «Today In» er en dedikert plass på Facebook der man ser de ferskeste nyhetene og de viktigste der man bor, i tillegg til oppdateringer fra lokale offentlige og organiasjoner
  • «News Video in Watch» er en annen dedikert side på tjenesten Facebook Watch (kun USA) der brukere kan se direktesendinger, nyhets-briefinger og andre «ukentlige dypdykk som er ekskluisive til Watch»

 

 

Kilde:
Facebook

Stikkord: facebook