Loup Ventures analytiker Gene Munster mener å vite at Apples AR-briller kommer i 2021. Tidligere mente samme analytikerselskap at året for dette var 2020.
Mener det vil ta ett år ekstra
Vi har tidligere hørt et rykte om at det skal lanseres et kombinert AR- og VR-hodesett året før, altså i 2020, og vi snakker om 16K oppløsning og et trådløst design.
Er et slikt produkt ferdig? Langt ifra, og det kan kastes på søppeldynga av ideer når som helst.
Men det er interessant å høre fra flere helt forskjellige kilder mye av det samme: Apple forsker på både VR og AR mer og mer, og det er grunn til å tro at dette vil bære frukter nok til at det er en ny produktserie på vei.
Det forventes at innen 2023 så er AR-enheter, Apple Watch og AirPods så populære produkter at de vil klare å hente inn 71 milliarder dollar, eller mer.
Annonse
– Apple skal lansere kombinert AR og VR-hodesett i 2020 med 16K-oppløsning som er trådløst
– Dette er Apples slagplan
Det ryktes også at en det i 2020 skal lanseres en iPhone som kan brettes sammen. Altså de samme ryktene vi har hørt lenge om Surface Phone (se under), eller kanskje Courier-enheten til Microsoft.
Munster mener til og med å vite at brillene kommer til å bli en giga-suksess og at det er snakk om en tre-trinns-strategi for Apple å vinne:
- Først lansere to til tre nye iPhone-modeller med avanserte AR-muligheter som iPhone X
- Så må utviklerne bli med på AR-utvikling med ARKit
- Deretter kommer det store produktet Apple har jobbet med, altså AR-brillene, i 2021
Google er også med på leken
Noen har også snakket med Google, eventuelt så valgte Google og/eller Apple å lekke litt av sine planer samtidig.
Det nyeste ryktet går nemlig på at annonsegiganten utvikler et AR-hodesett som fungerer uten en Android-mobil og som skal drives av et ARM-brikkesett fra Qualcomm.
Tyske WinFuture, merkelig nok, har skaffet til veie dokumenter som avslører at prosjektet fortsatt er i en tidlig fase, men at det minner om Microsoft HoloLens som kom i 2016. Det er altså snakk om fokus mot design, trening og slike ting, og ikke konsum-greier som spill og film.
Uansett hva disse stor-selskapene jobber med, så må de skjønne det viktigste: uten godt innhold, kommer ikke kundene og hodesettene støver. Bare se på VR-situasjonen. Dette er nok årsaken at de tar seg tid med maskinvare, i stedet for å dytte noe ut i markedet som ikke flankes av noe kundene faktisk ønsker å konsumere.
Annonse