Google har i form av en video forestilt seg en fremtid hvor total brukerdatainnsamling er en realitet.
Google har i form av en video forestilt seg en fremtid hvor total brukerdatainnsamling er en realitet.

Annonse


Googles foruroligende fremtidstanker

The Verge har fått tak i en av Googles interne videoer fra slutten av 2016. Videoen ble laget av Nick Foster, som er sjefsdesigner for X, som er Googles (Alphabets) forskningsforetak som driver med forskning innenfor kunstig intelligens, kunstig nevrovitenskap og bioteknologi.

Total brukerdatainnsamling
I videoen ser Google for seg en fremtid med total brukerdatainnsamling, som Google videre kan nyttiggjøre seg av for å hjelpe sine brukere å nå sine mål. Dette i tillegg til at Google vil 3D-printe skreddersydde enheter (f.eks. badevekter) for å samle enda mer data. Sist, men ikke minst, ønsker Google påvirke hele befolkningsgrupper for å løse globale problemer som fattigdom og epidemier.

Var meningen å virke foruroligende
Da The Verge ba om en kommentar til videoen, kommenterte en talsperson fra X følgende:

– Vi skjønner at videoen kan virke foruroligende – det var også meningen. Dette var et tankeeksperiment som ble gjort av designteamet vårt for over ett år siden. Det benytter seg av en teknikk kalt “spekulativ design” for å utforske foruroliggende ideer og konsepter – som i det videre provoserer frem debatt og diskusjon. Videoen er ikke relatert til noen nåværende eller fremtidige produkter.

Annonse


Videoen viser tilfeller der brukeren handler mat ved hjelp av en app. Om brukeren vil kjøpe bananer, vil Google komme med et kjøpstips i tråd med brukerens mål og idealer. Hvis brukeren har som mål å handle økologiske produkter, vil Google eksempelvis foreslå å kjøpe økologiske bananer.

Videre, viser videoen tilfeller der Google mangler opplysninger om brukeren. Om Google for eksempel mangler informasjon om brukerens vekt, vil Google 3D-printe en badevekt som er i tråd med brukerens designsmak (som Google allerede kjenner til), for så å foreslå for brukeren å kjøpe denne.

Den interne videoen fra Google finnes i sin helhet her.

Kilde:

The Verge

Annonse