Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Spillkjempene når endringer. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Sony, Microsoft og Nintendo gjør endringer etter FTC-klage

Spill: Spillselskapene oppdaterer garantivilkårene.

I starten av mai fikk seks selskaper, deriblant spillgigantene Sony, Microsoft og Nintendo, advarsel fra den amerikanske handelskommisjonen FTC som mener at produktgarantiene til selskapene trolig bryter føderale lover.

Oppdaterer retningslinjene

US Gamer skriver nå at Sony og Nintendo har oppdatert retningslinjene etter krav fra FTC. I en uttalelse sier Nintendo at selskapet vil respektere garantier «for feil som ikke er forårsaket av brukeren eller av andre uautoriserte handlinger».

Sony har lagt ut oppdateringene til retningslinjene på sine støttesider og skriver blant annet at «våre garantier ikke gjelder skade som har skjedd etter åpning av produktet eller ved skade etter reparasjon gjennomført av andre enn SIE (Sony Interactive Entertainment, journ.anm) eller SIE-verifiserte reparatører».

Videre skriver Sony at selskapet ikke vil nekte garantibasert reparasjon hvis klistremerket bare er blitt fjernet.

– Gjelder ikke skade påført av brukeren eller en tredjepart

Også Microsoft har endret retningslinjer etter påpakning fra FTC, det skriver GamesIndustry. Selskapet skriver at garantien ikke brytes selv om enheten repareres av en tredjepart, hvis man åpner konsollen eller ødelegger klistremerket.

«Vi ønsker også å klargjøre at garantien ikke gjelder for skade påført av brukere, tredjepartsdeler eller reparasjon av en tredjepart.»

De oppdaterte retningslinjene til selskapene gjelder spesifikt for det nordamerikanske markedet.

 

Kilder:
US Gamer,
GamesIndustry

Stikkord: Microsoft, nintendo, sony, Spill