Hopp til navigasjon Hopp til innhold
John Carmack er mannen bak Wolfenstein, Doom, Quake, Rage og mye mer. Nå har han avslørt masse om sitt forhold til Apple-grunder Steve Jobs. (Ill.: John Carmack)

Skaperen av Doom: – Steve Jobs nektet meg tilgang til iPhone SDK

Spill: Spennende historier om forholdet mellom de to.

John Carmack, den legendariske programmereren av grafikk-motorer, ikke bare til Wolfenstein, men også Doom og Quake som alle satte standarder bransjen følger i dag, har avslørt interessante ting om samarbeidet mellom ham og Steve Jobs.

De to kranglet for mye

I et lengre innlegg på Facebook, avslører Carmack at han tror Steve Jobs nektet han tilgang til en tidlig utviklersett til iPhone, fordi de to var i tottene på hverandre.

Blant annet skal de ha kranglet om iPhone bør kjøre web-apps (Jobs argumenterte med at «farlige apper kunne forårsake problemer for mobil-tårn», noe Carmack mente bare var sprøyt og som nok har vist seg å også være korrekt) eller ekte, lokal-installerte apper (Carmack).

Vi vet hvem som fikk veldig rett, for web-apper er fremdeles ikke en stor greie, mens apper forandret alt og gjorde iPhone markedsledende.

Carmack klarte også å overtale Apple i å bruke openGL, noe som senere visste seg å være korrekt da GPU-ene på mobiler begynte å konkurrere. «Selv om OpenGL er gammelt nå, var det en så mye bedre løsning enn om en rekke brikkesettprodusenter hadde skapt sin egen API, tilbake i den tiden da mobiler enda var noe nytt».

Uten OpenGL på laget er det ikke godt å si hvordan ytelsen til iPhone hadde vært, så innflytelsen til Carmack er derfor viktig også her.

Kunne ha vært en super-duo

Spill-legenden avslører også noe annet veldig interessant: han oppfordret Apple til å lage en mobil. «Hver gang det var et rykte om at Apple jobbet med en mobil, raffinerte jeg salgsargumentet for nettopp dette til ham og en gang ringte ham meg mens jeg var hjemme, på en søndag (hvordan fikk han i det hele tatt tak i nummeret mitt?), for å spørre om noe, og jeg snakket lenge om mulighetene».

Det kommer også frem at han aldri ble en del av iPhone-teamet, men at han var veldig glad da mobilen ble avslørt «med stor fargeskjerm og med en GPU! Vi kan gjøre utrolige ting med denne!»

Forholdet mellom de to endte til syvende og sist dårlig, og de to stoppet å snakke sammen etter krangling om OS-et på iPhone.

Carmack uttalte seg så negativt i pressen etter sin bitre erfaring, noe Jobs ikke satt pris på. Jobs ringte riktignok Carmack en siste gang, men han var opptatt i et møte, og visste ikke det var Jobs, så han tok aldri telefonen og snakket derfor ikke med Jobs den siste gangen. Apple var fornøyde med Rage til iOS (november 2010 – Jobs døde oktober 2011) som satte en ny grafikkstandard, så det er mulig det var det Jobs ville snakke om. Det får vi aldri vite.

 

Kilde:
John Carmack/Facebook

Stikkord: Apple, carmack, iphone, jobs, Spill