En gruppe forskere ved Queen’s University i Canada har publisert en studie, kalt An Empirical Study of Game Reviews on the Steam Platform, som inneholder noen interessante detaljer om spillanmeldelser i den digitale spillbutikken på PC.
Sjekket ti millioner spill
Samtlige 6224 spill (per tidlig 2016) ble gjennomgått, men gruppen valgte å ekskludere dem med 25 anmeldelser eller færre. Deretter brukte forskerne spesialtilpassede “crawlers” som sjekket de 10 954 956 anmeldelsene for å fjerne de ikke-informative som for eksempel bestod av uinformativ tekst eller kun et uttrykksikon.
Deretter ble spillene sortert etter type: storspill, indie, tidlig tilgang, gratis å spille og om anmeldelsen var positiv eller negativ.
Annonse
Her er noen av detaljene fra funnene til gruppen:
- “Negative anmeldelser er litt lengre enn positive, men forskjellen er ubetydelig.”
- Anmeldelser av tidlig tilgang-spill er litt lengre.”
- Spillere skriver lengre anmeldelser for spill de har betalt for. Betalte spill hadde en gjennomsnitt på 215 tegn mot 105 tegn for gratisspill.
- Grammatikken var tilsvarende amerikansk åttendeklasse.
I tillegg sjekket forskerne 472 anmeldelser ekstra grundig, dette basert på tonen i anmeldelsene. Disse ble deretter gruppert etter: ikke hjelpsom, video, anbefaling, feil, samt for og mot.
Her trekkes følgende frem:
- 42 prosent av anmeldelsene bestod av informasjon som var av verdi for utviklerne slik at de kan forbedre spillet.
- Spillere klager mer over spilldesign (34 prosent) enn feil (8 prosent).
- Negative anmeldelser inneholder mer verdifull informasjon.
- Median spilltid før man legger ut en anmeldelse er 13,5 timer.
Hele studien kan du lese her.
Legger du ofte igjen anmeldelser på Steam?
Kilde:
Kotaku
Annonse