I en undersøkelse utført av Creative Strategies kommer det frem at iPhone X har en forbrukertilfredshet på høye 97 prosent. 85 prosent av de spurte sier de er “ganske tilfreds” med Apples mobilflaggskip.
Svært tilfredse
Ben Bajarin, analytiker i selskapet, sier i forbindelse med fremleggingen av resultatene, at tallene er noen av de høyeste han har sett i alle forbrukertilfredshetsstudiene de har gjennomført for teknologiprodukter.
Av de resterende 15 prosentene var 12 prosent “tilfreds” med iPhone X, mens tre prosent ikke var fornøyd med smarttelefonen.
Tabellen til Creative Strategies viser at iPhone X-eierne er spesielt fornøyde med designet, hastigheten, bildekvaliteten og OLED-skjermen. Ting som ikke skårer like bra er hvordan enheten ligger i hånden. portrettmodusen og modusen for selvfoto. Helt nederst kommer stemmeassistenten Siri som har en tilfredshet på lave 20 prosent.
Annonse
Siri har vært gjenstand for mye kritikk den seneste tiden – se her og her – og er ikke like avansert som konkurrerende Amazon Alexa og Google Assistant.
Svakere iPhone X-tall
Samtidig er analyseselskapet CIRP ute med ferske mobiltall. Selskapet melder at interessen for iPhone X har kjølnet noe og at forbrukerne heller har fattet interesse for iPhone 8.
Ifølge CIRP stod iPhone 8 for 23 prosent av det totale iPhone-salget i årets første kvartal. Tallet for storebror 8 Plus var på 21 prosent. Totalt hadde 8-serien 44 prosent av iPhone-markedet, ifølge estimatene til selskapet.
Hva med iPhone X? CIRP melder at flaggskipet stod for 16 prosent av salget. Dette representerer et fall på fire prosentpoeng fra fjorårets siste kvartal da X nådde 20 prosent av salget, basert på tallene til selskapet.
Annonse