Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bilde fra en Tesla-fabrikk i februar i år. (Ill.: Tesla)

– Tesla gjør de samme feilene vi gjorde på 80-tallet

For mange roboter, for få mennesker

Elon Musks store plan i 2016 var å bruke så mange roboter som mulig for å produsere så mange Model 3 som mulig.

Roboter klarer ikke jobben alene

Men planen har ikke fungert som den evige optimist Musk håpet på den gang. Med andre ord har ikke Tesla klart å nå sine mål med Model 3, så i stedet for å øke antallet roboter og automatisert hjelp, kutter de nå tilbake på det.

«Som en del av arbeidet mot 6000, vil all Model 3-produksjonen ved Fremont gjøres 24/7. Det betyr at vi legger til et ekstra skift til generell montering, chassis og lakkering», står det i en e-post sendt av Musk til de ansatte som vi meldte onsdag denne uken.

Musk innrømmer at selskapets store planer om automatisering ikke har fungert optimalt:

Typisk Musk

De av dere som har fulgt sjefen i noen år, vet at han alltid går veldig optimistisk ut og gasser på, for så i ettertid finne ut at det kanskje ikke var så smart. Ulempen er usikre leveranser, fordelen er at han lærer mye av alle feilene, og Musk lærer fort.

Sam Abuelsamid, en analytiker fra Navigant Research, poengterer nå at den samme feilen ble gjort av General Motors på 80-tallet da de kastet bort milliarder av dollar i et forsøk på å automatisere produksjonen. 30 år senere, og det er fortsatt veldig komplisert å automatisere alt – mennesker trengs!

Kaos

Roger Smith var GM-sjef på 80-tallet. I en bok kalt Comeback, avsløres det hva som skjedde da Smith beordret bruk av roboter i produksjonsanlegget i Hamtramck, Michigan:

«Da Hamtramcks produskonslinje forsøkte å øke hastigheten, begynte den datamaskinstyrte dolly-en å endre kurs. Spraylakk-robotene begynte å spraye hverandre i stedet for bilene, noe som medførte at GM måtte frakte bilene til andre siden av byen til til en 57 år gammel Cadillac-produksjonshall for omlakkering.»

«Og, da en massiv datamaskinstyrt «robogate» sveiseautomat smadret et karosseri, eller da en sveisemaskin stoppet opp, stoppet også hele Hamtramck-linjen. Arbeidere kunne ikke gjøre noe annet enn å vente, mens sjefene ringte robotselskapets ingeniører.»

Roboter trenger hjelp

Roboter selvsagt ble selvsagt en viktig del av bil-produskjon – problemet var at de satte for mange av dem i produksjon samtidig, i stedet for å beta-teste med et mindre antall først for å luke bort feil og finne ut om det i det hele tatt lot seg gjøre på en mindre skala.

En dyr feil, altså, i tillegg til at mer automatisering ikke medførte at man trenge færre mennesker, tvert imot.

 

Kilde:
Arstechnica

Stikkord: Bil, tesla