Dette gir Facebook deg kontroll over denne uken
Facebok har avslørt de nye GDPR-funksjonene som kommer denne uken.

Annonse


Dette gir Facebook deg kontroll over denne uken

Facebook har avslørt hvilken kontroll de nå skal gi sine Europesiske brukere slik at selskapet følger GDPR-loven som trer i kraft 25. mai.

Dette gjør de

Vi går rett på sak fra Facebooks egen pressemelding:

  • Annonser basert på data fra partnere. Annonser på Facebook er mer relevante når vi bruker data fra partnere, som nettsteder og apper som bruker forretningsverktøy som vår Like-knapp. Vi ber folk om å gjennomgå informasjon om denne typen annonsering, og å velge om de vil at vi skal bruke data fra partnere for å vise dem annonser.
  • Informasjon i profilen sin. Om du har valgt å dele politisk, religiøs og sivilstatusinformasjon i profilen din, ber vi deg om å velge om du vil fortsette å dele og la oss bruke denne informasjonen. Som alltid er det valgfritt å ha denne informasjonen på profilensiden. Vi gjør det enklere for folk å slette det, hvis de ikke lenger vil dele det.
  • Å tillate ansiktsgjenkjenningsteknologi. Våre ansiktsgjenkjenningsfunksjoner beskytter personvernet ditt og forbedrer dine erfaringer, for eksempel å oppdage når andre forsøker å bruke bildet som deres eget og lar oss foreslå venner du kanskje vil merke i bilder og videoer. Vi har tilbudt produkter som bruker ansiktsgjenkjenning i det meste av verden i mer enn seks år. Som en del av denne oppdateringen, gir vi nå personer i EU og Canada valget om å slå på ansiktsgjenkjenning. Å bruke ansiktsgjenkjenning er helt valgfritt for alle på Facebook.

Dessuten er det slik at barn som er mellom 13 og 15 år trenger tillatelse til å bruke Facebook i visse EU-land, i tillegg til at Facebook påpeker at alle annonsekategorier for tenåringer er mer begrenset, samtidig som deres standardvalg for å dele innhold ikke inkluderer “offentlig” som standard.

Annonse