Facebook har avslørt hvilken kontroll de nå skal gi sine Europesiske brukere slik at selskapet følger GDPR-loven som trer i kraft 25. mai.
Dette gjør de
Vi går rett på sak fra Facebooks egen pressemelding:
- Annonser basert på data fra partnere. Annonser på Facebook er mer relevante når vi bruker data fra partnere, som nettsteder og apper som bruker forretningsverktøy som vår Like-knapp. Vi ber folk om å gjennomgå informasjon om denne typen annonsering, og å velge om de vil at vi skal bruke data fra partnere for å vise dem annonser.
- Informasjon i profilen sin. Om du har valgt å dele politisk, religiøs og sivilstatusinformasjon i profilen din, ber vi deg om å velge om du vil fortsette å dele og la oss bruke denne informasjonen. Som alltid er det valgfritt å ha denne informasjonen på profilensiden. Vi gjør det enklere for folk å slette det, hvis de ikke lenger vil dele det.
- Å tillate ansiktsgjenkjenningsteknologi. Våre ansiktsgjenkjenningsfunksjoner beskytter personvernet ditt og forbedrer dine erfaringer, for eksempel å oppdage når andre forsøker å bruke bildet som deres eget og lar oss foreslå venner du kanskje vil merke i bilder og videoer. Vi har tilbudt produkter som bruker ansiktsgjenkjenning i det meste av verden i mer enn seks år. Som en del av denne oppdateringen, gir vi nå personer i EU og Canada valget om å slå på ansiktsgjenkjenning. Å bruke ansiktsgjenkjenning er helt valgfritt for alle på Facebook.
Dessuten er det slik at barn som er mellom 13 og 15 år trenger tillatelse til å bruke Facebook i visse EU-land, i tillegg til at Facebook påpeker at alle annonsekategorier for tenåringer er mer begrenset, samtidig som deres standardvalg for å dele innhold ikke inkluderer “offentlig” som standard.
Annonse