Interessen rundt Scott Adams sin app har tatt av i det siste, men vel så spennende er den underliggende betalingsplatatformen som nemlig er digital.
Interessen rundt Scott Adams sin app har tatt av i det siste, men vel så spennende er den underliggende betalingsplatatformen som nemlig er digital.

Annonse


Dilbert-skaperens nye app skaffer deg en ekspert på sekundet og betaler i digitalvaluta

Dilbert, tegneseriestripa Scott Adams skapte i 1989, har alle som har lest en avis kjennskap til – nå er han aktuell med en ny app under sin egen startup han er medgründer av, WhenHub.

Les hvordan kjøpe kryptovaluta og kjøpe bitcoin

Scott Adams debuterer med ny app

Appen er døpt “Interface“, og selv om navnet ikke tilkjennegir hva den utfører for deg, er det lett å skjønne den når man starter den.

Det er enkelt nok å forklare hva appen gjør: betal for å snakke med en ekspert på et bestemt område. Samtalene kan vare i kun 15 minutter, om det er alt man trenger.

Annonse


Tanken er at det er det noen ganger vil trenge, for det er ikke en gang man i det hele tatt vet hva man skal spørre Google. En ekspert kan ikke svare på alt, men i det minste stille korrekte spørsmål.

Adams: – Om det er en ekspert tilgjengelig, trykker man på en knapp og man er tilkoblet – dette er som Tinder, men for å finne en ekspert som er tilgjengelig for en video-samtale.

Grensesnittet.
Grensesnittet. (Ill.: WhenHub)

ITavisen: – Hvorfor ønsket du å starte på en ny app?

Adams: – De av dere som har lest bøkene mine, “Win Bigly: Persuasion in a World Where Facts Don’t Matter” og “How to Fail at Almost Everything and Still Win Big: Kind of the Story of My Life“, kjenner til at jeg snakker om “talent stacks”, altså hvilke spesielle egenskaper akkurat du har og hvordan dette blir en totalpakke man kan utnytte på best mulig måte.

– Det er slik vi gikk frem med WhenHub: vi hyret personer som utfyller hverandre, så nå vet vi at vi har personer i utviklingsteamet som har “talent stacks” som gjør dem spesielt gode på å utvikle det vi trenger til appene. Vi bygget derfor et kompetent app-team før vi startet med Interface.

– Nå kjenner vi teamet og vet hva de kan. Nå kan de for eksempel implementere en planleggings-funksjon i Interface, som kommer i versjon 2.0 og med Interface kan vi nå håndtere videosamtaler. Det er et alltid et spørsmål om å matche ressursene men har med mulighetene man ser.

Adams sin startup, WhenHub, har nemlig mer enn Interface-appen ute, men også Approach, en enkel app som viser på et kart om personen er i rute. Han bruker den et eksempel på at utviklerteamet i WhenHub nå mestrer tracking.

Bie: – Utvikler du selv? Du har jo lang fartstid innen teknologi.

Adams: – Nei, ikke det tekniske, men jeg har brukt tid på grensesnittet. Greia med Interface er at vi i første versjon ikke kastet på en haug rekke funksjoner, men gjorde alt så enkelt som mulig. Årsaken er at det er veldig lett å forklare hva Interface gjør med en enkelt setning, og vi kan markedsføre appen med kun en illustrasjon – med en gang ser du hva den er skapt for.

Man kan sammenligne det med da Instagram først startet: de lanserte kun med bilder først, så kom historie-funksjonen. Det er mye vanskeligere å forklare hvorfor man må ha historie-biten i en app som Instagram, fordi det er så mange sosiale nettverk. Da de lanserte for mange år siden var det derfor mye enklere å markedsføre den som en app der man deler bilder.

– Etter at folk skjønte hva det var, kunne de legge til historiedelen. Om de hadde hatt bilder og historier hadde det vært veldig vanskelig å forklare. Vi har samme tilnærming. Så det er hva vi gjør med Interface og årsaken til at flere funksjoner kommer senere, som planleggingsfunksjonen i versjon 2.0.

Hvordan vet kunden at personen i andre enden er en ekspert på området? Jo, Interface krever at man har en LinkedIn-profil, noe som bør berolige noe.

Adams sier han ikke kjenner til at falske LinkedIn-profiler er et problem, og vi kan ikke si vi har hørt om det tidligere, heller. Forhåpentligvis blir det ikke et problem nå som tjenesten er lansert, heller.

Adams: – Det blir som Craigslist: det er ikke slik at Craig går god for hver enkelt annonse – føler du deg komfortabel er det opp til deg. Det er eksperten som selv bestemmer prisen, det har vi ingen retningslinjer på. Dessuten har vi jo “tokens” vi kan gi personer som føler seg dårlig behandlet, men om det skulle oppstå noe, behandler vi det fortløpende.

Derfor er appen unik

Det spesielle med appen er at den er blockchain-basert. Det vil si at man som personen som er ute etter en ekspert handler “tokens” med kredittkort. Tokens er digitalvaluta som eksperten blir betalt i, og du tenker nok det samme som meg: “det vil jo ikke garantere noen god inntekt for eksperten”?

Og ja, det stemmer: fordi markedet fluktuerer er det markedet som bestemmer hvor mye 200 tokens er i Adams sin app.

Adams: – Brukere starter med et beløp tilsvarende 200 dollar, disse får alle nye brukere. Når vi først delte ut “tokens”, var de verdt 25 cent stykket – prisen har trolig endret seg noe allerede. Når vi er oppe på en handelsbørs nå veldig snart, kan brukere konvertere sine WHEN “tokens” til andre digitalvaluta eller kontanter, men de må først bruke sine 200 dollar vi først gir dem, i appen.

Det er et aspekt av den digitale lanseringen av Interface, er at det teknisk sett er en ITO, og ikke en ICO. Fordelen med ICO-markedet generelt er, som Adams forklarer, at han ikke trenger å ta betalt for appen, for de eier også tokens.

Med andre ord: om appen går bra, går også token-verdien opp og WhenHub vil gjøre det godt.

Forskjellen mellom en ICO og en ITO

Forskjellen mellom ICO og ITO, som appen er basert på, er at en ITO er mer som en praktisk del av appen og regne, og derfor ikke berøres av de samme kompliserte reglene og lovverkene innenfor investering.

Adams: – Om man kaller noe for en ICO i en “coin-offering”, så sier staten at dette høres ut som en investering, og da kan man gå i baret og møte på større reguleringer senere, eller feilaktig trå over loven. Men det vi gjør, og de som har gode advokater gjør, er å gjøre en ITO.

– Det er en vill vest-verden med digital-valuta generelt, det er som datamaskiner i starten: det er mange selskaper og det eneste man kan spå er at de fleste ikke vil være her om 20 år. Vi kan garantert si at ikke alle vil være her om 20 år, utover dette gjetter vi alle.

Adams har selv opplevd å bli sensurert av en stor nett-tjeneste, nemlig Twitter. Derfor er han nå føre var, for en av fordelene som han påpeker med blockhains, er at ingen nasjoner styrer, ei heller banker. Med andre ord unngår man tradisjonelle lover og regler, og kan operere i hele verden uten å måtte granske hver nasjons lovverk.

Adams: – Vi kommuniserer kun en vei med Interface og blander oss ikke inn i hva folk diskuterer.

Bie: – Er det andre der ute som bruker blockchain på samme måte?

Adams: – Du er ikke alene om å være forvirret med tanke på digitalvaluta. Jeg holdt foredrag om dette for litt siden, men de andre foredragsholderne med en app og blockchain-teknologi klarte ikke forklare hvorfor de bruker blockchain. Mange kjører på fordi personer i bransjen investerer i nye ting de håper skal eksplodere i verdi.

– Vi er nok en av de første appene som er en native blockchain-app.

Scott Adams opplevde Twitter-sensur

Tips til utviklere

ITavisen: – Hvordan vet man egentlig at man har en god app-ide?

Adams: – Det handler om å treffe de riktige notene, treffe x-faktoren om du vil, som man egentlig ikke kan planlegge.

– Interface sin x-faktor er at alle elsker å vise at de eksperter, og alle er jo eksperter på noe. Dessuten elsker folk å sitte på sofaen og tjene penger.

– Er folk entusiastiske selv før appen er ferdig og kanskje til og med er veldig dårlig? Da er man virkelig inne på noe. Den neste tingen er, og dette har jeg ikke nevnt før, er om man prøver å finne ut hvorfor folk motiveres. Noe veldig underliggende er at folk liker å snakke i stedet for å lytte. Altså: grunnen til at Instagram, Facebook og Twitter er suksesser er ikke fordi man vil se andre sitt innhold, men fordi de vil publisere selv. Om man gir folk en mulighet til å være publisist, så når man x-faktoren man ikke kan kun med å markedsføre.

Annonse