Slik gjør Spotify det enklere å være gratisbruker.
Spotify skal gjøre gratisbrukernes hverdag enklere.

Annonse


– Slik skal Spotify gjøre det enklere å være gratisbruker

Nettstedet Bloomberg skriver at Spotify jobber med en ny versjon av gratisabonnementet. Det kan bety at de ikke-betalende kundene får en bedre hverdag.

Åpner opp gratisløsningen

På nåværende tidspunkt kan ikke disse Spotify-brukerne velge en spesifikk sang fra en spilleliste eller et album på mobiltelefonen, og er låst til tilfeldig avspilling. Ifølge rapportene fra Bloomberg er dette ett av punktene Spotify planlegger endringer.

“I den oppdaterte tjenesten kan gratislytterne på mobil få raskere tilgang til spillelister og ha mer kontroll over hva de hører på, noe som samsvarer den annonsefrie løsningen”, skriver nettstedet.

Dette skal være et ledd i å tiltrekke seg flere kunder etter press fra investorene etter at Spotify tidligere denne måneden ble børsnotert, melder Bloomberg.

Annonse


I slutten av 2017 hadde strømmetjenesten totalt 157 millioner brukere, 71 millioner av disse betaler for tjenesten. Spotify håper å nå 200 millioner abonnenter i løpet av det inneværende året, 96 millioner av dem betalende kunder.

Kritiseres for å “gi bort” musikk

Som Bloomberg påpeker, har strømmetjenesten blitt kritisert for det annonsebaserte abonnementet, både av musikere og plateselskaper som ikke syns noe om at musikken “gis bort gratis”. Disse har bedt Spotify om å begrense gratisabonnementet, men nå ser det ut til at den svenske strømmegiganten faktisk åpner opp.

Spotify skal avholde et arrangement senere denne måneden der trolig en smarthøyttaler står på agendaen.


 

Kilde:
Bloomberg

Annonse