Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dag Kittlaus har hatt en finger med i spillet i forhold til AI hos både Apple og Samsung. Det er det få som kan skryte av. (Ill.: the unofficial AppleKeynotes channel/YouTube/Dag Kittlaus)

Faren til Siri: – Hun må bli drastisk mye bedre

Dette mener han om Siri 2018. Har hemmeligheter han ikke kan røpe enda.

14. mars siterte ITavisen en artikkel fra The Information.

Slik ble han viktig for Apple og Samsung

Ifølge personer de intervjuet og som var sentrale i utviklingen av Siri den gang, var assistenten så elendig kodet at Apple måtte utsette SiriKit, API-et som ga tredjepartsutviklere tilgang til assistent-plattformen.

Det har faktisk vært en rad med kritikk mot Siri i det siste: «En av Siri-grunnleggerne: – Derfor feiler Apples assistent«, «Derfor er Siri så dårlig (den aktuelle artikkelen)» og «Jumboplass for Apple Siri i IQ-test» fra i fjor.

Norsk-amerikanske Dag Kittlaus (51 år – bodde og studerte i Norge i syv år), er mannen bak Siri som medgrunder og CEO – han er ikke helt enig i artikkelens innhold.

Kittlaus samarbeidet med Norman Winarsky, nevnt i denne artikkelen), hos «SRI» (Standford Research Institute) der han jobbet med en rekke prosjekter samtidig som han ledet «den avanserte smartmobil-avdelingen hos Motorola».

– En av dem var et AI-prosjekt, og det er der jeg fant min kommende medgrunder Adam Cheyer, forklarer Kittlaus oss.

Kittlaus uenig i mye av kritikken

Den feilaktige artikkelen, etter Kittlaus sin mening, var starten på først en telefonsamtale og deretter en epost-utveksling der vi fikk snakke med ham om mye mer enn en mobil-assistenten(e). Kittlaus står nemlig ikke bare bak AI-en i iPhone, men også Apples største mobil-rival: Samsung.

Men først må vi rydde The Information-artikkelen av banen:

Kittlaus: – Jeg kontaktet The Information etter å ha lest artikkelen fordi det var en god del feil der jeg ikke kunne la stå usagt. Tesen om at Siri ikke har levd opp til forventingene er delvis sanne, men det er ikke sant at hun ikke er like god som konkurrentene.

– Siri fungerte utrolig bra, men Apple klarte ikke skalere serverne hurtig og smart nok. Jeg ønsker ikke å være anti-Apple eller noe slikt. Jeg er glad i folkene der. Scott Forstall var en av de beste folkene jeg jobbet med. Han er et utrolig talent som lett kunne tatt over for Steve Jobs.

ITavisen: – Hvordan klarte du å overbevise de to største smartmobilprodusentene om å satse på din AI?

Kittlaus: – Alle fremtidsrettede forbrukerselskap ser etter ting som kan differensiere produktene fra konkurrenten. Apple så muligheter i forhold til hva vi gjorde med Siri først, og nå har alle de store teknologiselskapene skjønt viktigheten av AI. Derfor investerer de også milliarder av dollar for å vinne.

Om Siri

ITavisen: – Siri har fått en god del kritikk i det siste, noe av det er nok sant, mye annet ikke – og kanskje en god blanding? Uansett: hvordan tror du Siri kan bli bedre?

Kittlaus: – Det er gjort store fremskritt innen de grunnleggende tingene som ytelse, språk og hvor naturlig stemmen høres ut. Det største problemet er rett og slett at mengden ting hun kan gjøre må økes drastisk.

I starten hadde Siri problemer med å skalere til mengden brukere som kallet henne. Vi lurte på hvorfor Apple ikke skjønte dette ved lanseringen og alle problemene:

Kittlaus: – Det var ikke bare det at det var flere brukere enn vi hadde regnet med, men det var også en ny plattform, og som alle nye plattformer må den hele tiden justeres. Det er jo snakk om hundrevis av millioner av brukere. All teknologi må gjennom disse voksesmertene.

Tilbake til artikkelen der kollegaen Norman Winarsky uttalte seg om Siri

ITavisen: Din tidligere kollega Norman Winarsky peker på at Apple ønsket at Siri skulle hjelpe med alt, mens tanken hans i starten var at hun skulle fokusere på reisehjelp og være en slags underholdningsvertinne. Stemmer dette, og hvorfor strammet ikke Apple inn som de jo alltid ellers gjør?

Kittlaus: – Siri var, enkelt forklart, opprinnelig designet for å gjøre ting for deg, og ikke bare være en talekontroll for telefonen din.

– Jeg satt sammen med Steve Jobs i mange timer og diskuterte hva som skulle prioriteres. Han ønsket at «hverdagslige» brukstilfeller som lynmeldinger og kalendere skulle være et tidlig hovedfokus, etterfulgt av å engasjere «oppgavebaserte» utviklere og tjenester i verden for å gjøre Siri stadig mer nyttig. Apple gjorde ikke så mye av den andre delen etter Steve’s død og min avreise.

ITavisen: – Er det en fordel for Google i AI-racet, at de vet mye mer om brukerne sine, blant annet gjennom søk?

Kittlaus: – Det er en av utfordringene at Google samler inn all mulig informasjon fra offentligheten, inkludert søk – dette gjør noe av assistent-greiene deres bedre, mens Apple fokuserer mer på brukerpersonvern? Jeg tror nok Apple taper litt på dette, men tjener på det i form av økt kunde-tillit.

Veien videre for Kittlaus

Siri er på mange måter et tilbakelagt artikkel for Kittlaus som nå jobber for Samsung som AI-ekspert. Vi prøvde å lirke ut hva som kommer fra Samsung, men vi fikk ikke noe mer enn et «du får se i år»-svar. Så da får vi vel det.

Viv, oppstarten hans etter Siri som ble handlet av Samsung, omtaler han som et prosjekt for å åpne opp AI-er til tredjepartsutviklere for å «radikalt skalere opp mulighetene», som han sier.

Norge

Vi hadde til og med mulighet til å grave litt om Kittlaus sine tanker om hva Norge kan gjøre med sin enorme oljeformue – ikke det at vi spurte om dette spesifikt, for hvem hadde visst han hadde tanker om dette? Det har han, men han poengterer at han ikke er kvalifisert til å diskutere landets inveistoeringstrategi, men at han tror Norge har muligheter til å endre verden på måter vi enda ikke har vurdert:

– Jeg har mye mer å si om dette senere, avslutter Kittlaus, som igjen får oss til å lure på hva han planlegger.

Stikkord: AI, Apple, Eksklusivt