Flere har uttalt seg etter de ferske Facebook-avsløringene. Blant dem er Apple-sjef Tim Cook som uttrykte at han “ikke ønsker slikt”. Under et intervju med Vox svarer Mark Zuckerberg i Facebook på kritikken.
Dette sa Tom Cook: – De vet hva du har surfet på i årevis og dine intime detaljer, jeg vil ikke at slikt skal eksistere
– Høres dumt ut
– Vet du, jeg syns at det argumentet, om hvis man ikke betaler så betyr det at vi ikke bryr oss, ganske nonsjalant. Og det stemmer ikke med virkeligheten, sier Zuckerberg i intervjuet.
Han fortsetter:
Annonse
– Virkeligheten er at vi ønsker å bygge en tjeneste som hjelper å knytte verden sammen, og så er det mange som ikke har råd til å betale. Og derfor, som med mye media, er en annonsestøttet modell den eneste rasjonelle modellen som kan støtte byggingen av den tjenesten.
Det er også der mye av forskjellene mellom Apple og Facebook ligger. Førstnevnte selger produkter og tjenester som kundene betaler for og er ikke avhengig av å sende målrettet reklame til sine kunder. Facebook på sin side er gratis og er avhengig av annonser.
– Jeg tror ikke alle mener at vi ikke bryr oss. Faktisk helt motsatt. Jeg tror det er viktig at alle ikke får Stockholm-syndromet og lar selskapene som jobber hardt for å ta mer penger fra deg, overbevise deg om at de bryr seg mer om deg. Fordi for meg høres det dumt ut, sier Zuckerberg til Vox med et synlig stikk til Apple og Tim Cook.
Kilde:
Vox
Annonse