Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook-memo avslører vekstkultur. (Ill.: Facebook)

– Kanskje noen dør under et terroristangrep som er koordinert med våre verktøy

Internt memo avslører vekst til enhver pris-mentalitet.

Kritikken har haglet rundt Facebook etter flere avsløringer den seneste tiden, og lekkasjene fortsetter å komme. Nettstedet BuzzFeed publiserte i går et memo skrevet av Andrew «Boz» Bosworth, nåværende leder av Facebooks maskinvareavdeling, i juni 2016.

Notatet avslører at det sosiale mediet har vært klar over konsekvensene rundt mentaliteten om å vokse til enhver pris.

– Er ikke enig i hva jeg skrev

«Vi knytter folk sammen. Derfor rettferdiggjøres alt arbeidet vi gjør for å vokse. Alle tvilsomme importeringspraksis av kontakter. Det subtile språket som gjør at personer er søkbare for venner. Alt arbeidet vi gjør for å bringe inn mer kommunikasjon. Arbeidet vi sannsynligvis må gjøre i Kina en dag. Alt sammen», står det i memoet ført i pennen av Bosworth. Han fortsetter:

«Det kan være dårlig hvis de gjør det negativt. Hvis noen blir eksponert for mobbere, vil det kanskje koste dem livet. Kanskje noen dør under et terroristangrep som er koordinert med våre verktøy.»

Etter lekkasjen fra BuzzFeed har han valgt å ta avstand fra innlegget han skrev i 2016. På Twitter skriver Bosworth:

«Jeg er uenig med innlegget i dag og jeg var uenig i det da jeg skrev det. Tanken bak dette innlegget, som mange andre jeg har skrevet internt, var å bringe til overflaten de problemene jeg følte trengte mer diskusjon i selskapet.»

Zuckerberg tar avstand

Også Mark Zuckerberg, toppsjefen i Facebook, tar i dag avstand fra memoet til Bosworth. Han sier følgende i en kommentar til BuzzFeed:

«Boz er en talentfull leder som sier mange provoserende ting. Dette var én som de fleste i Facebook, inkludert meg selv, var sterkt uenige i. Vi mener aldri at målet helliggjør middelet. Vi erkjenner at å knytte folk sammen ikke er nok alene. Vi er også nødt til å bringe folk nærmere hverandre. I fjor endret vi oppdraget vårt og selskapets fokus for å reflektere dette.»

 

Kilde:
BuzzFeed

Stikkord: facebook