Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mannen bak This is Your Digital Life påstår at han blir gjort til syndebukk. (Ill.: Pixabay)

Påstår at han blir gjort til syndebukk

Mannen bak Facebook-appen This is Your Digital Life, Aaleksandr Kogan, beskylder Facebook og Cambridge Analytica for å prøve å slippe billig unna.

This is Your Digital Life samlet i starten inn brukerdata, og Kogan påstår at han som følge av dette blir gjort til syndebukk av Facebook og Cambridge Analytica.

Bakgrunn for saken

I 2014, inviterte Facebook sine brukere til å finne ut sin personlighetstype ved å gjennomføre en quiz utviklet av forsker og psykolog ved Cambridge University, Dr. Kogan, med appen This is Your Digital Life.

Data fra rundt regnet 270 000 brukere ble samlet inn, men appen samlet også inn informasjon fra venner av deltakerne som var offentlig tilgjengelig.

I etterkant av dette, har Facebook endret mengden data som utviklerne på denne måten kan samle inn, men en varsler ved navn Christopher Wylie, stod frem og sa at data fra rundt regnet 50 millioner mennesker ble samlet inn før Facebook rakk å stramme inn reglene.

Wylie påstår at de innsamlede dataene ble solgt til Cambridge Analytica – som for øvrig ikke har noen forbindelse med Cambridge University, som deretter brukte dataene til å lage profiler av folk for å kunne gi dem skreddersydd valgkampmateriale fra Trump-kampanjen.

Ble forsikret om at alt var OK

I et intervju med BBC Radio 4 hevder han at han ikke var klar over at han hadde brutt Facebooks retningslinjer for personvern, samt at Cambridge Analytica hadde gjort fremstøt mot han for å samle inn data for kommersielle formål, noe som sistnevnte hadde forsikret om at var helt vanlig i bransjen.

Bloomberg har fått tak i en e-post som Kogan sendte til andre universitetsansatte den 18. mars. Her forsvarte han innsamlingen av brukerdata.

– Vi gjorde brukerne ettertrykkelig klar over at de ga oss rett til å samle inn et bredt spekter av data, og dette ville gi oss rett til både salg og lisensiering av de innsamlede dataene.

Facebook har svart med at det, også den gangen, var mot bruksvilkårene å overføre data til eksterne.

– Kogan brøt Facebooks retningslinjer, uavhengig av hva slags vilkår brukerne av appen hans aksepterte.

Til BBC Radio 4 sa Kogan at:

– Vi ble av Cambridge Analytica forsikret om at alt var fullstendig lovlig og innenfor bruksvilkårene til Facebook. Det var en åpenbar feil fra min side å ikke stille flere spørsmål.

Ikke særlig presist

Kogan forklarte videre at datamodellene som ble funnet ikke var særlig presise på individnivå, og at han tror at at Cambridge Analytica solgte en mer sofistikert metode for målretting mot enkeltvelgere enn de hadde grunnlag for å gjøre.

– Det kunne bare skade Trump-kampanjen. Det Cambridge Analytica har forsøkt å selge er magi. Cambridge Analytica har påstått at metoden deres er ekstremt nøyaktig og at den forteller deg alt som er å vite om deg, men realiteten er en helt annen. Om du går gjennom statistikkene, faller påstandene fort fra hverandre.

Ville følt seg forferdelig

Avslutningsvis sa Kogan at han ville følt seg forferdelig om hans data ble brukt for å påvirke valgresultater, samt at han ikke befinner seg i nærheten av Trump på den politiske skalaen.

Verken Facebook eller Cambridge Analytica har kommentert påstandene her, men det er forventet at Facebook-sjef, Zuckerberg, kommer til å gi en lengre uttalelse i løpet av torsdagen.

Kilder:
Bloomberg
CNBC
Neowin

Stikkord: facebook, personvern