Teslas biler med Autopilot 2.0 og 2.5 er smartere nå.
Teslas biler med Autopilot 2.0 og 2.5 er smartere nå.

Annonse


Vårt største AI-problem med Tesla Model 3 skal være forbedet – nå kjører den bedre av seg selv

Vi testet en Model 3 for noen uker siden, og fant at bilen med sine mange sensorer gjorde at vi følte oss tryggere i den aggressive Los Angeles-trafikken.

Merker du forbedringer?

Men som vi nevnte mange ganger den gang når vi testet: det helautomatiske cruise control-systemet brukte vi mye mer enn “autopiloten”, altså at Tesla S, X eller 3 med 2.0 eller 2.5 autopilot-pakken ikke bare akselerer og bremser i forhold til hva som er foran og på sidene, men også styrer rattet og skifter fil for deg.

Problemet med systemet da vi testet er at vi merket den såkalte “ping-pong”-effekten i veibanen.

Det vil si at systemet ikke holder seg stabilt nok innenfor feltet, men skjener litt for mye til høyre eller venstre. Riktignok innenfor filen, men nok til at vi ble nervøse mange ganger da biler passerte oss på venstre eller høyre side – såpass plagsomt var det at vi deaktiverte ved å ta kontroll over rattet.

Annonse


Har du fått denne oppdateringen?

Nå skal denne uheldige effekten være redusert, for oppdateringen (2018.10.4) som først ble omtalt som liten av Tesla, med blant annet mulighet til å åpne bagasjerommet med appen, er det også gjorde større forbedringer i nettopp hvordan bilen kjører av seg selv med rattet i selvkjøremodus.

Den fine cruise control-en skal også være forbedret når den følger med på farten på bilen foran deg.

Alle Tesla-er er koble til samme sky og lærer av hverandre. Når Tesla har nok informasjon om hvordan bilene kjører, og kjører av seg selv, oppdaterer de programvaren slik at de blir bedre på disse tingene.

 

Kilde:
Electrek

Annonse