En av de berørte modellene, Samsung UE65HU8505.
En av de berørte modellene, Samsung UE65HU8505.

Annonse


Om du har denne TV-serien fra Samsung kan du ha rett til å heve kjøpet

Komplett.no ble i desember dømt av Forbukerklageutvalget (tidligere forbrukertvistutvalget) til å heve kjøpet av en 65″ TV da Samsung ikke leverte det de hadde lovet under lanseringen.

Problemet er «Evolution kit»

Samsung lovet ved lansering at denne TV-serien skulle kunne oppgraderes ved hjelp av maskin- og programvare hvert år fremover fra 2013 (ITavisen skrev om plattformen i 2013 da vi besøkte CES), og minst til 2016. Dette var en nyhet og en eksklusiv egenskap som Samsung sine TV-er hadde takket være «Evolution kit».

Dette tilbehøret gjorde det mulig for brukeren å enkelt oppgradere TV-en sin for noen få tusenlapper, og dermed få en «ny» TV som skulle være likestilt en tilsvarende TV fra det året en kjøpte oppgraderingen.

Lovnadene fra Samsung om et tilgjengelig «Evolution kit» frem til 2016 ble brutt og Samsung endret oppgraderingsmuligheten til kun å gjelde fastvare eller programvare-oppgraderinger. Slike oppdateringer er ikke eksklusive og gir på ingen måte et oppgradert produkt som lovet – Samsung har derfor brutt forbrukerkjøpsloven §16 c) som omhandler mangler med varen:

Annonse


«Varen har en mangel dersom den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om varen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet».

Dette må du vite

Det eksisterer to serier av Evolution kit, en for full-HD serien og en for 4K-serien. Full HD serien stoppet Samsung i to år, før de lanserte ett siste “kit” på tampen av 2016.

Denne utgaven har mange eiere hatt store problemer med og det har kommet mye negativ kritikk ovenfor produktet på mange store nettsider, inkludert Samsung sin egen nettbutikk. Den ene store feilen er at etter oppgradering så tvinges TV-en til å foreta en omstartsloop som i en god del tilfeller har stoppet TV-ene helt.

4K-serien som ble konkludert med SEK-3500 (2105) er serien som er aktuell i dommen og vil ha denne presedensen. Men i ettertid av denne dommen er vi kjent med at minst en person også har fått hevet kjøpet av sin Samsung full-HD TV hos Elkjøp. Kunden fikk dette ved å vise til denne dommen, dette siden det gikk to år der full-HD TV-en heller ikke fikk oppgraderingene de ble lovet.

Dette konkluderte Forbrukerklageutvalget

Sammendraget som forklart av Forbrukerklageutvalget:

“Klageren kjøpte 17.08.2014 en Samsung 65’’ UHD LED tv med serienummer UE65HU8505 av innklagde for kr 24 990,-. Kjøpesummen er betalt. Det er fremlagt ordrebekreftelse i saken.

Klageren forklarer at tv-en, ifølge Samsung, skulle kunne fornyes hvert år minst ut 2016 ved kjøp av en boks kalt Evolution Kit. Dette var, ifølge klageren, bakgrunnen for at han kjøpte denne dyrere tv-en. Han fremholder at Samsung har stanset prosjektet med Evolution Kit før tiden, uten å gi tydelig beskjed om det. Han opplyser at han derfor har ventet på ny oppdatering. Den siste Evolution Kit, SEK-3500, er fra 2015”.

Forbrukerklageutvalget poengterer at: “Klageren mener det ikke er godt nok at det kommer ny software til Evolution Kit-et SEK-3500U, da det er lovet både firmware og hardware. Sistnevnte blir nå ikke levert.”

Videre heter det at:

“På bakgrunn av dokumentasjonen i saken finner utvalget det sannsynliggjort at tv-en er solgt med informasjon om at man ved kjøp av Evolution Kit skulle kunne oppgradere tv-ens hardware og software årlig. Videre er det klart at Samsung ikke har tilbudt oppgradering av hardware i form av Evolution Kit etter 2015, kun software-oppdateringer. Utvalget er således av den oppfatning at tven ikke svarer til opplysningene som innklagde og tidligere salgsledd Samsung har gitt. Innklagde har ikke vist at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. Det foreligger da en kjøpsrettslig mangel ved tv-en, jf. ovenfor nevnte bestemmelser.”

Konklusjonen lyder som følger:

“Komplett Services AS plikter å betale kr 24 990,- – kronertjuefiretusennihundreognitti 00/100 – til Daniel Sekkingstad, mot at den omtvistede Samsung 65’’ UHD LED tv med serienummer UE65HU8505 stilles til disposisjon for Komplett Services AS.”

Samsung vil ikke kommentere på spørsmål i saken

Vi sendte spørsmål til Anna Andersson, kommunikasjonssjef i Samsung Electronics Nordic, for å få svar på hvordan de stiller seg til dommen. Hun ønsket ikke å svare på spørsmålene, men henviste til pressekontakt Binta Hammerich hos Geelmuyden Kiese som gir uttalelse fra Samsung:

«Takk for din henvendelse. Vi jobber kontinuerlig for å tilby våre kunder en god TV-opplevelse som kan vedvare i lang tid. Når vi først introduserte vår Evolution Kit i 2013 var ikke standarden for UHD definert, og Evolution Kit var en viktig del av arbeidet vårt for å dempe eventuelle bekymringer rundt førsteklasses bildekvalitet.”

“I 2014 og 2015 lanserte vi nye Evolution Kits for å tilby viktige oppdateringer. Oppdateringen var kun tilgjengelig for produkter i utvalgte produktserier. Dette førte til en ulempe for våre kunder, som selv måtte installere kits manuelt. For å gjøre det enklere, har vi utviklet en metode der vi utstyrer TV-er og Evolution kits med en brikke som gjør det mulig å oppdatere programvaren via nettet. Siden 2015 har vi tilbudt programvareoppdatering uten ekstra kostnad for at våre kunder skal få en oppdatert TV-opplevelse uten å måtte kjøpe ny maskinvare.”

Dette gjelder Smart TVer fra og med 2015 (fra 7-serien og oppover), og for TV-er med de nyeste versjonene av Evolution Kit: SEK-3500 (UHD), og SEK-3000 (FHD). Vi beklager dersom det er kunder som har opplevd lang ventetid på sine Evolution Kits.»

Vi har forsøkt å finne ut hva som er forskjellen på denne nyutviklede måten å oppdatere programvaren på kontra en normal oppdatering som de aller fleste smart TV-er har hatt i de siste årene. Dette har ikke Samsung villet kommentere.

Slik går du frem dersom du har en slik TV og ønsker kjøpet ditt hevet

  1. Kontakt selskapet der du kjøpte Samsung produktet og henvis til dommen i forbrukerklageutvalget og din reklamasjonsrett på fem år. Saksnummeret er 17/1060. Her leser du vedtaket. Det er i utgangspunktet selger som skal heve kjøpet, og det er her en først må ta kontakt.
  2. Om selger ikke vil godkjenne din reklamasjonsrett, må du selv ta dette inn til Forbrukerrådet. Dette er trinnet før Forbrukerklageutvalget. Du klager her. Husk å her henvise til Forbrukerklageutvalget sin dom i nevnte saksnummer 17/1060.
  3. Om Forbrukerrådet ikke klarer å få til en løsning så må det videre til Forbrukerklageutvalget. Denne prosessen tar omtrent seks måneder, men var relativt enkel å gjennomføre.
  4. Etter en dom i Forbrukerklageutvalget er klar, er det planlagt en måned der begge parter kan ta saken videre til tingretten. Om dette skjer, kan du som forbruker enda få denne prosessen gratis via utvalget. Utvalget velger ut noen saker i året og de sakene skal da typisk kunne påvirke mange. Denne Samsung-saken vil være aktuell for alle som har kjøpt denne typen TV-en etter alle årene de solgte dette konseptet.

Alle punkt over er gratis å gjennomføre. Unntaket er punkt 4. om en ikke blir plukket ut.

(TV-modeller for UHD er 2013 F9000 seriene, 2014 HU6900+ og full-HD versjonene er 7, 8 og 9 seriene fra 2013 og 2014.)

Annonse