På 2000-tallet hadde AMD rundt 20 prosent markedsandel på skrivebordsmaskiner og bærbare. Dette er tall selskapet tror de kan nå igjen.
Ryzen 2 er på vei
AMD håper og tror at Ryzen vil selge så godt at den kan komme tilbake til gullalderen med Athlon64 i spissen. AMDs strategi er mange kjerner til en lav pris, men det fordrer at utviklerne klarer å mestre utviklingen og skvise så mye ytelse som mulig ut av så mange kjerner.
Det ser bra ut så langt: Ryzen til desktop økte AMDs CPU markedandel fra 8 til 12 prosent (fjerde kvartal 2016 mot samme periode 2017). Butikker der maskinvare-entusiaster handlet så en økning salg av AMD CPU-er på 40 til 50 prosent, ifølge selskapet.
Annonse
Økt bærbar-fokus
Bein nummer to de har å stå på er Vega-grafikkbrikken de håper vil kunne kapre markedsandeler på bærbare maskiner.
Ogzå Ryzen fokuserer inn mot notebook-segmentet i år etter å ha brukt 2017 til å introdusere det på kablede maskiner.
Selskapet forventer 60 nye Ryzen partner-produkter i 2018 – brorparten vil være for bærbare, men med et spenn fra spill-ytelse til ultra-portabilitet.
Stor-oppdaterer i år
Samtidig er det kjent at AMD skal oppdatere både Ryzen og Ryzen Threadripper CPU-serie i år. Ryzen andre generasjon med 12 nm og Zen+ arkitektur som dekker hele Ryzen CPU-serien kommer i år, samtidig som nevnt bærbar-fokuset.
Annonse