Hopp til navigasjon Hopp til innhold
VWs konseptbil er ulikt alt annet. (Ill.: VW)

Her er VWs utrolige fremtidsvisjon for selvkjørende biler

Dette må du få med deg.

En spennende pressemelding fra Volkswagen avslører fremtidens biler fra selskapet, og det starter i 2020.

Satser tungt

«Nedtellingen er i gang. Fra 2020 kommer Volkswagen fortløpende til å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family».

«Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger. Først ut var kompaktbilen I.D. i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ som tok publikum med storm. Tredje modell ut var I.D. CROZZ, som er en kompakt SUV», melder selskapet i den ferske pressemeldingen.

Alt VW snakker om oppsummert

Pressmeldingen er stor i omfang med mye interessant informasjon, så vi starter rett og slett med oppsummeringen først:

1 Fremtidens bil: I.D. VIZZION er et konsept for neste generasjon Volkswagen luksussedan, helelektrisk med lang rekkevidde på 665 km og fullt ut selvkjørende. Fullstappet av avansert teknologi og innovasjoner.

2 Autonom: Med virtuell brukerfunksjon og autonom kjøring (nivå 5) gjør I.D. VIZZION et kvantesprang til år 2030.

3 Paradigmeskifte: Teknologien og det nyskapende designet åpner for en helt ny reiseopplevelse.

4 Ny frihet: Den autonome og fullt ut tilkoplede I.D. VIZZION gir de som sitter om bord muligheten til å bruke tiden som de vil.

5 En tredje dimensjon: Interaksjon med I.D. VIZZION via en 3-dimensjonal funksjon som bruker augmented reality (Microsoft HoloLens). HoloLens kan for eks. brukes som læreverktøy for barn, underholdning, som navigasjon eller som et arbeidsverktøy.

6 Kunstig intelligens: I.D. VIZZION har en læringsfunksjon og kommuniserer med passasjerene gjennom en virtuell vert takket være bruk av kunstig intelligens (AI).

7 Individuelle tilpasninger: Volkswagen gjør om interiøret til en romslig lounge som kan bli individuelt tilpasset til ulike reisemodus («relax, active, family»)

8 Velvære ombord: I.D. VIZZION sjekker hvordan passasjerene har det og kan svare med å tilpasse klimafunksjonen og lyset for eksempel.

9 Biometrikk som nøkkel: I.D. VIZZION gjenkjenner passasjerene via en ansiktsscanner, åpner dørene for automatisk og tilpasser seg til deres profiler (som personlige musikkpreferanser, innstillinger for lys og klimaanlegg).

10 Stille eleganse: Den stillegående elektriske drivlinjen, med en nyskapende aerodynamikk og komfortable kjøremodus gjør I.D. VIZZION til en særegen sedan.

11 I.D. familien vokser: I.D. VIZZION blir den fjerde modellen i I.D. familien.

12 Nedtellingen har startet: I.D. familien fra Volkswagen blir den aller første helelektriske generasjonen. De første modellene lanseres på markedet i 2020.

Bruker HoloLens

Det er I.D. Vizzion (for et navn…) som er konsept-stjernen her, for:

«Kommunikasjon med I.D. VIZZION skjer via AR-teknologi (augmented reality). Det er som å se inn i år 2030, hvor bilen er fullt ut tilkoplet. Bilens kommunikasjonsteknologi blir som en vert, en virtuell assistent med læringsfunksjon og som kan svare empatisk. Ideen er at I.D. VIZZION skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende (nivå 5) og blir som en privatsjåfør.»

«Den ”digitale sjåføren” tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. For både ”sjåføren” og resten av passasjerene betyr dette en helt ny dimensjon av komfort og sikkerhet. Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.»

«En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.»

«I.D. VIZZION kommer med helt spesielle lyselementer. Fra en LED-opplyst Volkswagen logo i fronten, til interaktive lys langs siden av bilen, gjennom dørhåndtakene og bakover når bilen kjenner igjen brukerne via ansiktsscanning eller via en elektronisk nøkkel.»

Tror på nivå 5 (trenger ikke ratt og pedaler) selvkjørende biler innen 2025

«Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer. Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.»

«Volkswagen viser med I.D. VIZZION hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025. Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne.»

Nyttegjør AI

«Konseptbilen I.D. VIZZION er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster.»

«Over tid vil slike systemer fortsette å lære seg mer, noe som gjør dem i stand til å reagere på nye situasjoner. I dette ligger det en revolusjon innen programmering. Morgendagens maskinlæring er et viktig steg mot bruk av kunstig intelligens i et lengre fremtidsperspektiv. I.D. VIZZION blir dermed fremtidens intelligente sjåfør. Veien dit kan deles inn i tre etapper; bruk av konvensjonell programmering som i dagens biler, maskinlæring i morgendagens biler og kunstig intelligens i fremtiden.»

Tekniske detaljer

Lengde:                                                                      5,163 mm

Bredde:                                                                      1,947 mm

Høyde:                                                                       1,506 mm

Akselavstand:                                                            3,100 mm

Sporvidde, foran:                                                      1,660 mm

Sporvidde, bak:                                                         1,660 mm

Dekkdimensjon:                                                        255/30 R 24

Utvendig farge:                                                          «Baladi Orange»

Interiør

Variable ‘Open Space’                                               4 seter

Bagasjeromsvolum (med fire passasjerer):              565 liter

Setetrekk:                                                                  St. Tropez skinn


Motor og ytelser

Elektrisk motor foran:                                               75kW

Elektrisk motor bak:                                                  150 kW

Systemeffekt:                                                           225 kW

Batterikapasitet:                                                       111 kWh

Rekkevidde (EU; NEDC):                                        inntil 665 km

Akselerasjon (0–100 km/t):                                      6,3 sek.

 

Kilde:
VW pressemelding

Stikkord: Bil, vw