Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook har mange ben å stå på, skulle folk droppe deres største produkt. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Bare tobakk er mer hatet enn Facebook

Har folk våknet?

I en spørreundersøkelse med 2000 amerikanske deltagere kommer Facebook svært dårlig ut.

Forretningsideen er å manipulere

– Bare Gud vet hva dette gjør med hjernene til barna våre. Hvem er dette sitatet fra? Ingen ringere enn Sean Parker som hjalp Facebook i oppstarten. Et annet sitat som er dårlig PR? – Vi visste vi lagde Facebook for å gjøre folk avhengig.

Slike uttalelser fra tidligere toppsjefer i Silicon Valley har definitivt gitt Facebook dårlig PR, men er det hele historien?

Kanskje er det også slik at folk har åpnet øynene for hvor mye tid de kastet bort der? Det er et faktum at Facebook nå mister brukere i USA og Canada.

Jeg var en av dem.

Tobakk, fett og Facebook

Tilbake til den undersøkelsen: deltagerne fikk en liste med selskap og ba dem liste opp de av dem som har størst negativ effekt på samfunnet. Listen inkluderer selskap som Marlboro, Walmart, Facebook, McDonald’s og Coca-Cola.

Facebook fikk 27 prosent av «stemmene», bare tobakksmerkevaren Marlboro fikk mer med 43 prosent, etterfulgt av McDonalds med 21 prosent og Walmart på 18 prosent og Cola med 16 prosent. 36 prosent svarte ingen av dem.

Tidligere undersøkelser har også koblet sosiale medier som Facebook med en økning i depresjoner blant hyppige brukere.

Av teknologiselskapene er det bare Twitter som er mer mislikt:

Bare tobakk er mer hatet når vi ser på alle bransjer, og mest hatet av de store teknologi-selskapene.


Bare tobakk er mer hatet når vi ser på alle bransjer, og mest hatet av de store teknologi-selskapene. (Ill.: Honest Data, Inc)

 

Kilde:
LinkedIn

Stikkord: facebook