Apple kjører sitt eget løp, selv når det kommer til grafikk API-er.
Mange spill kan bli mye kjappere
Med andre ord finnes det ikke noe annet enn Metal til iOS og Mac, i hvert fall ikke om man ønsker den beste ytelsen. Til nå.
MoltenVK er svaret og løsningen er smart: implementer Vulkan API-et ved hjelp av Apple Metal og lanser under Apache 2-lisens.
Valve tester allerede
MoltenVK gjør det mulig for utviklere å bygge sine Vulkan-apper på Apples plattformer med delt kodebase for blant annet Windows, Linux, Android, macOS og iOS.
Annonse
Hyggelig er det at Valve allerede er glade i dette, for se hvordan ytelsen forbedres i toppbildet. Vi snakker femti prosent, selv om en håndfull Vulkan-funksjoner ikke er tilgjengelige på denne måten.
Hva med Windows?
DirectX 12 er en annen plattform fra et annet storkonsern de sikter seg inn på, for i løpet av noen måneder vil Vulkan kunne nyttegjøre DirectX 12. Hvorfor, Vuklan er da allerede lov i Windows?
Jo, fordi Microsoft Store kun gir lov for utviklerne å bruke DX 12. Kanskje vil noen av appene også der yte bedre.
Kilde:
Arstechnica
Annonse