Hopp til navigasjon Hopp til innhold
MoltenVK er opp til 50 prosent kjappere enn Apples OpenGL API Metal og snart kommer API-et til Windows Store. (Ill.: Khronos Gorup)

iPhone og Mac blir endelig et bedre sted for spillere – opp til 50 prosent kjappere Dota 2

Spill: Får støtte for grafikkplattform som også skal utfordre DX 12.

Apple kjører sitt eget løp, selv når det kommer til grafikk API-er.

Mange spill kan bli mye kjappere

Med andre ord finnes det ikke noe annet enn Metal til iOS og Mac, i hvert fall ikke om man ønsker den beste ytelsen. Til nå.

MoltenVK er svaret og løsningen er smart: implementer Vulkan API-et ved hjelp av Apple Metal og lanser under Apache 2-lisens.

Valve tester allerede

MoltenVK gjør det mulig for utviklere å bygge sine Vulkan-apper på Apples plattformer med delt kodebase for blant annet Windows, Linux, Android, macOS og iOS.

Hyggelig er det at Valve allerede er glade i dette, for se hvordan ytelsen forbedres i toppbildet. Vi snakker femti prosent, selv om en håndfull Vulkan-funksjoner ikke er tilgjengelige på denne måten.

Hva med Windows?

DirectX 12 er en annen plattform fra et annet storkonsern de sikter seg inn på, for i løpet av noen måneder vil Vulkan kunne nyttegjøre DirectX 12. Hvorfor, Vuklan er da allerede lov i Windows?

Jo, fordi Microsoft Store kun gir lov for utviklerne å bruke DX 12. Kanskje vil noen av appene også der yte bedre.

 

Kilde:
Arstechnica

Stikkord: Apple, ios, iphone, mac, Spill