EUs personvernforordning, engelsk General Data Protection Regulation (GDPR), trer i kraft 25. mai i år og innebærer strenge krav for hvordan bedrifter kan lagre og bruke personlig informasjon.
Store mengder med sensitiv informasjon
Det vil påvirke hvordan internasjonale selskaper, for eksempel Facebook, opererer i Europa, blant annet ved at de ikke kan bruke personlig informasjon slik som de kanskje ønsker.
En ny studie utført av University Carlos III i Madrid i Spania, viser at nettopp Facebook kan bli hardt rammet av personvernforordningen. I studien kommer det frem at det sosiale mediet merker 73 prosent av dets brukere i EU med interesserer som kobles til sensitiv, personlig informasjon – det tilsvarer 40 prosent av den totale befolkningen i EU.
Det betyr at over 200 millioner EU-borgere langt fra er anonyme og at identiteten deres kan avsløres av Facebooks lagrede data. Forskerne skriver at denne informasjonen er lett tilgjengelig og en tredjepart kan betale kun 0,015 euro per bruker som den igjen kan identifisere basert på informasjon Facebook har samlet inn.
Annonse
Trolig til annonseformål
Gruppen mener at årsaken til at Facebook lagrer denne informasjonen, er for å forbedre annonseløsningene og at det sosiale mediet dermed “kommersielt utnytter sensitiv personlig informasjon for annonseformål”. Dette er ikke overraskende forbudt i henhold til den kommende personvernforordningen.
Kilder:
Cornell University Library,
Wccftech
Annonse