The Truth About Tech jobber for å opplyse om Facebook-avhengighet.
The Truth About Tech jobber for å opplyse om Facebook-avhengighet.

Annonse


Eks-Google- og Facebook-ansatte vil kjempe mot det de var med på å skape

Avhengighet og teknologiprodukter er tema som dukker opp med hyppig tempo. Nylig oppfordret to Apple-aksjonærer selskapet om å forhindre iPhone-avhengighet blant barn.

Les også: Tar du utfordringen til redaktør Trond Bie?

–  Vi var på innsiden

Nå går en gruppe tidligere ansatte hos Google og Facebook sammen for å bekjempe det de opprinnelig var med på å bygge opp. Center for Humane Technology er navnet på gruppen som skal belyse de negative effektene med avhengighet av sosiale medier og smarttelefonen generelt blant yngre.

“Vi var på innsiden. Vi vet hva selskapene måler. Vi vet hvordan de snakker og hvordan teknologien fungerer”, sier Tristan Harris, tidligere Google-ansatt og nå leder for prosjektet, til The New York Times.

Annonse


“De største superdatamaskinene i verden befinner seg i to selskaper – Google og Facebook. Og hvor rettes dem? Vi retter dem mot folks hjerner, mot barn”, fortsetter han.

Eks-ansatt langer ut.

Nasjonal kampanje

Gruppen samarbeider med den ideelle organisasjonen Common Sense Media om en informasjonskampanje rundt dette temaet og som er beregnet på 55 000 grunnskoler i USA. Kampanjen går under navnet “The Truth About Tech” og Common Sense spytter selv syv millioner dollar inn i prosjektet.

I tillegg til Harris, består gruppen av flere tidligere ansatte, investorer og eksperter fra Google, Facebook og Apple. Én av dem er Justin Rosenstein – mannen som skapte Facebooks liker-knapp.

– Vi visste vi lagde Facebook for å gjøre folk avhengig

 

Kilde:
The New York Times

Annonse