Er 2018 starten på slutten for Facebook sin brukervekst i USA og Canada?
Er 2018 starten på slutten for Facebook sin brukervekst i USA og Canada?

Annonse


Dette har aldri skjedd Facebook før

USA og Canada er det mest lukrative annonsemarkedet for Facebook. Nå mister de brukere der for aller første gang.

Nå må det stor-ekspanderes

Det er ikke snakk om en stor dipp, men det kan være et signal på at ikke er flere brukere å hente etter årene med vekst – fallet er fra 185 til 184 millioner brukere.

Å miste brukere er elendige nyheter for et hvilket som helst sosialt nettverk, selv selveste Facebook.

Hver bruker var verdt 208 kroner for selskapet per siste kvartal, og det er dette som er forvirrende, for selskapet gjør det godt økonomisk og er opp også på nevnte kroner-per-bruker-statistikken i forhold til forrige kvartal, men dette er uten tvil bekymringsverdig om de ikke har en god strategi for store marked som India og Kina.

Annonse


Har de nådd en økonomisk topp i Vesten?

Sjefen prøver å legge deler av skylden på det som omtales som fake news, samtidig som han hevder de gjør det de kan for at deres 2 milliarder månedlige brukere bruker tiden sin meningsfylt, hva nå en det betyr.

Samtidig påpeker han at de vil slå ned på hva de anser som feilinformasjon og problematisk innhold.

Zuckerberg omtaler 2017 som hardt men et godt år for selskapet, selv om tiden som ble brukt på nettverket falt med 50 millioner timer per dag.

 

Kilde:
Business Insider

Annonse