Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mark, livet er for kort for Facebook. (Ill.: Mark Zuckerberg/ITavisen)
BLOGG

Livet er for kort for Facebook

Prøv å ikke bruk tjenesten på en uke.

Det er aldri for sent å ikke lenger kaste bort tiden sin.

Alternativene er roligere og mer fokuserte

Jeg har lagt fra meg Facebook. Før sa jeg til meg selv at det var en god måte å følge med på nyheter på, men det er mer effektivt på Twitter.

Tidligere sa jeg til meg selv at det var en god måte å dele bilder på, og det er det jo egentlig, men nå deler jeg bilder direkte med Apple eller Googles tjenester, alt etter hvem som er mottager.

Tidligere sa jeg til meg selv at jeg måtte være der for lynmeldingene, alle jeg kjenner er jo aktive der – til vennegjengen flyttet til Telegram. Nå bruker jeg det og Messenger-appen i Windows.

Vi er alle sene til å oppdage at vi har hallusinert grunner til at vi gjorde ting av vane, når årsaken var ren avhengighet i å undersøke den samme nettsiden hver dag, mange ganger daglig.

Du kan skjønne det teoretisk, at du gjør noe for ofte, men å endre mønsteret til din egen hjerne er en annen sak – har du like mye kontroll som du tror? Nei, det er en illusjon.

Produktet Facebook selger er deg.

Mark Zuckerberg fremstår som folkevalgt, men du behøver ikke gjøre annet enn å droppe produktet hans, ikke stemme eller overtale andre, for å få tiden din tilbake. Tør du tenke på hvor mange minutter du kaster bort hver dag?
Aldri stol på toppsjefer med PR- og politikerspråk som morsmål: Mark Zuckerberg fremstår som folkevalgt, men du behøver ikke gjøre annet enn å droppe produktet hans, ikke stemme eller overtale andre, for å få tiden din tilbake. Tør du tenke på hvor mange minutter du kaster bort hver dag samtidig som Zuckerberg kartlegger vanene dine og tjener penger på det? (Ill.: Mark Zuckerberg/Facebook)

Illusjonen som ble revet bort

Mye av grunnen til at jeg klarte å fjerne sløret før øynene mine, var Sean Parker (tidligere Facebook President) og Chamath Palihapitiya (tidligere Facebook-sjef for å hanke brukere) som avslørende intervjuer den siste tiden.

Jeg har hatt dette i bakhodet også før dette, da Facebook for alvor startet sin sensur. Men Facebook har aldri hatt noen stjernestatus hos noen jeg har snakket med – likevel bruker «alle» det.

Jeg er ikke enige med selskapet om noe som er viktig, spesielt det at de påstår de ikke prøver å manipulere og hjernevaske deg til å bruke tjenesten.

De to eks-toppsjefene er dog enige med både seg selv og meg:

Facebook er skapt for å gjøre deg avhengig. Ingenting annet. De utviklet det slik med overlegg for å stjele dine barns og din egen tid. Husk: jo mer tid du bruker der, jo mer vet de om deg og tjener på deg ved å selge reklame.

Parkers uttalelser dekket vi i en artikkel for en tid tilbake, deler av Palihapitiyas’ kan du se her:

Kasino-teknikker

For min egen del var mye av greia at jeg for all del måtte holde varselsenteret fritt for det røde utrykksikonet som teller varsler – hele tiden.

Jeg visste nok hele tiden jeg var avhengig av å undersøke for ofte, men da jeg klarte å snu illusjonen, forsvant også min trang til å undersøke om det var noe nytt, kjappere.

Så får jeg kanskje ikke et par liker-klikk på bildene mine eller tommel opp for noe annet ubetydelig, men jeg kan gi fingeren til selskap som tjener penger på meg, samtidig som produktet, deg og meg, kunne gjort milliarder av andre ting som ikke er det samme som å gi verdi til en verdiløs tjeneste.

Nei til Facebook. Prøv en uke uten, du vender ikke tilbake.

Trond Bie

Eier og redaktør av ITavisen.no