Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tro meg, spillet ser ikke slik ut med hodesettet på. Dette er et bilde rett fra konsollen. (Ill.: Sony)

Er Skyrim i VR like utrolig som det høres ut?

Spill: Nei.

Jeg var skeptisk til å handle Playstation VR med Move-kontrollerne og Skyrim, selv om prisen var god.

VR er fremdeles en innholdsskuffelse for meg

Forklaringen er at jeg lenge har eid både HTC Vive og Oculus Rift, begge med berøringskontrollere. Hvorfor er det en dårlig ting? Fordi de begge er dekket av flere lag støv.

Jeg har prøvd og prøvd å finne spill og opplevelser som er morsomme i mer enn fem minutter, men jeg har aldri kommet dit. Jeg har virkelig prøvd, altså.

Men er Skyrim i en VR-verden tittelen som skal åpne VR for meg skikkelig og underholde meg i titalls timer med et hodesett på? Skeptisk var jeg, men dette måtte jeg bare teste.

Noen ord om Playstation VR først

Playstations VR-maskinvare er et bra VR-produkt. Det er faktisk ingenting jeg vil påstå er dårligere enn Vive og Oculus når det gjelder de viktigste tingene, bortsett fra at man, avhengig av hodestørrelse og form, trolig vil se en liten glippe nederst i synsfeltet der panelet ikke dekker. Det er dumt.

Ørepluggene faller også noe lett ut, og kan være plagsomme å putte inn. Dette har Rift løst med å ha dem over øret i stedet, mens Vive lar deg bruke eget hodesett.

Bildekvaliteten er dog på høyde med Vive og Rift, og komforten bedre enn begge.

Oppsettet er også enklere da det kun kreves et kamera på toppen av TV-en, og ikke to av dem på bordet eller på veggen, og kabeloppsettet er enkelt nok. Merk at du må handle modell 2 av hodesettet om du har HDR TV da første versjon ikke støtter HDR-videresending i VR-boksen som følger med og som fungerer som kabel-hub.

Vi testet PlayStation VR: Mye moro, men vi er usikre på om dette er fremtiden.

Det ser forlokkende ut, men dårlig grafikk og kontroller-plager irriterer selv om det til der kan være litt magi å finne i opplevelsen hadde vi forventet mer.
Det ser forlokkende ut, men dårlig grafikk og kontroller-plager irriterer selv om det til der kan være litt magi å finne i opplevelsen. Vi forventet mer. (Ill.: Sony)

Dårligere grafikk en vi fortjener

Førsteinntrykket ble på ingen måte positivt forsterket: grafikken. Grafikken er forferdig grumsete på PS4 Pro, lite detaljert og hvor er kantutjevningen? Dette tar seg virkelig ikke bra ut, og det med nedjusterte VR-forventinger før vi startet.

Det var første som slo meg, ikke at «oh woah, for en vakker verden som åpnet seg med VR-hodesettet på, dette banker opplevelsen man kan få til PC». Jeg hadde ikke regnet med det heller, men dette er jo bare tragisk.

Grafikken er altså skikkelig kjip. Den mørke følelsen av bomkjøp kom krypende, men jeg hadde jo akkurat startet. Selvsagt måtte jeg prøve mer, og jeg hadde jo ikke fått testet med Move-kontrollerne enda, kun gamepad.

Mange av dere med en spill-PC vil heller være tjent med å laste ned mods og visuelle forbedringer til Skyrim. Det finnes veldig mange av dem. De kan forvandle spillet til en nydelig opplevelse, selv med 2017-konkurranse. Hadde ikke det vært et faktum, hadde dette spillet imponert oss mer.

Gest-kontrollerne er en gigantisk plage

For de av dere som har tenkt å handle Move-kontrollerne, må huske følgende: De er ikke ferdigladet og det følger kanskje ikke med lader (avhengig av hvilken PSVR-pakke du handler). Dessuten tar det flere timer å lade dem.

Det er flere måter å styre med gestene på: hold inne en digital-knapp (mao. ikke trinnløs) for å gå fremover og styr retning med å snu hendene, eller teleportere flere meter i ønsket retning. Sistnevnte drar deg definitivt ut av opplevelsen, og felles for begge måter å styre på er at du må forholde deg til de pinlig små knappene på PS Move.

De er også plassert rart, og siden kontrolleren ikke er kantete, ender man ofte med å snu den, og da finner man jo ikke knappene. Det blir mye av og på med hodesettet for å finne den til enhver tid korrekte knappen.

Det er kontrollerne som ødelegger for Skyrim, og ikke selve spillet foruten grafikken. Skikkelig synd.

Husk alt dette samtidig som du holder i kontrollerne på samme måter i flere timer.
Husk alt dette samtidig som du holder i kontrollerne på samme måter i flere timer. (Ill.: Sony)

Konklusjon

Målet med VR må være at man ikke skal trenge å tvinge seg til å bli oppslukt eller bruke timesvis på å muskelhuske hvor knappene er på veivekontrolleren, men er du villig til å bruke timene det tar, og ikke er redd skikkelig dårlig grafikk, er kanskje Skyrim VR noe for deg. Prøv i butikk først om mulig.

Uansett tviler jeg på at de som de som har spilt Skyrim i mange timer vil slukes opp av VR-opplevelsen. For alle andre vil grafikken skuffe de som er VR-begynnere – begge de potensielle kundegruppene vil uansett bli irriterte på Move og vil måtte ta av og på headsettet mange ganger før man finner ut av knappene.

Vi har allerede testet Doom VFR på PS4 Pro så vi vet at konsollen kan mye bedre grafikkmessig.

Bethesda skulle brukt mer tid, men Skyrim er gammelt og det er grenser for hvor mye de kan pusse uten å bruke et par år. Kanskje burde de ha laget en spinoff kun for Playstation VR som folkene hos id gjorde med Doom?

Husk at Skyrim VR koster rundt 4600 kroner inkludert spill, hodesett og Move.

PS: Vi har også Fallout 4 VR til Vive og Doom VFR til PSVR tester underveis.

Karakter: 6 av 10.

+ Samme store Skyrim som på PC
+ Playstation VR er et bra produkt med god komfort og grafikk (når den utnyttes)
+ Man kan tjene fine opplevelser om man bruker tid

– Move-kontrollerne fungerer ikke bra
– Veldig svak grafikk

Stikkord: skyrim, Spill, vr