Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple topper listen til Interbrand igjen. (Ill.: Apple)

Dette er de største merkevarene i verden

Se årets liste.

Interbrand har for femte år på rad kåret Apple til det mest verdifulle selskapet i verden med en anslått verdi på 184 milliarder dollar, 1,45 billioner kroner.

Google og Microsoft følger etter
Det tilsvarer en økning på tre prosent sammenlignet med Interbrands evaluering i fjor.

Bak Apple følger Alphabets datterselskap, Google, som har en anslått verdi på 141,7 milliarder dollar, 1,11 billioner kroner. Verdien til Google har økt med seks prosent siden 2016.

Microsoft regnes av Interbrand som det tredje mest verdifulle selskapet i verden, og passerer dermed Coca-Cola, og verdien øker med ti prosent sammenlignet med 2016. Ifølge listen har Seattle-kjempen en markedsverdi på 80 milliarder dollar, 631 milliarder kroner.

Teknologiselskapene dominerer
Totalt er fem selskaper innenfor teknologisektoren blant de ti mest verdifulle selskapene i verden, ifølge listen. Tar man med IBM, som plasseres under «businesstjenester», er det hele seks.

Samsung er nummer seks (+9prosent), Facebook åtte (+48 prosent). I tillegg er Intel (+7prosent) på 15. plass, HP (-8 prosent) 53. plass og Adobe (+19 prosent) nummer 56. Netflix er for første gang inne blant topp 100 og er nummer 78.

 

Kilde:
Interbrand

Stikkord: Apple, Google, Microsoft