Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Du som bruker får ikke vite hvilke endringer Google har foreslått EU. Kanskje senere? (Ill.: Eoghan OLionnain/CC)

Google har forklart hvordan de skal rette på søke-annonser etter EUs rekordbot

Men ingen av partene vil avsløre hva endringene innebærer.

EU gikk til krig mot Google for å stoppe annonse- og søkegiganten for å prioritere egen reklame i søkeresultatene.

Nå har Google forklart EU hva de ønsker å gjøre for å holde seg til kravene til den mektige Europeiske organisasjonen.

Ikke lov å prioritere seg selv
EU har nemlig beordret Google til å rangere konkurrerende shopping-tjenester på lik linje med egne annonser og at Google rangerer konkurrentende shopping-tjenester dårligere enn egne, slik at de faller langt nede på søkeresultatet – derfor hevder EU at konkurrentene mister trafikk og dermed penger.

EU har brukt syv år på å undersøke Google og ga dem i juni en rekord-bot på ufattelige 22 milliarder kroner.

Kan straffes ytterligere om EU mener de ikke gjør nok
Dette sier EU nå: «Kommisjonen kan bekrefte at vi har mottatt informasjon fra Google om hvordan de har tenkt å sikre samsvar med kommisjonens vedtak innen den fastsatt fristen.»

Utover dette foreligger det ikke konkrete detaljer, og EU påla ikke Google hvordan de skulle gjøre dette. Ingen av de to partene ønsker å utbrodere ytterligere.

Dog, om EU finner at Google ikke gjør nok, kan de gi dem ytterligere bøter: så mye som 5 prosent av den gjennomsnittlige daglige globale omsetningen for hver dag de ikke gjør som EU krever de gjør.

 

Kilde:
WSJ (betalingsmur)

Stikkord: eu, Google