Hopp til navigasjon Hopp til innhold
AMC Empire ved Times Square i New York. (Ill.: Andreas Praefcke - Own work/Wikipedia)

De vil lage kinoens Netflix

Slik skal de få flere folk inn i salene.

Selskapet MoviePass, som ledes av Netflix-medgrunnleggeren Mitch Lowe, ønsker å subsidiere kinotittingen din.

Kinoens Netflix
Planen er at kunder betaler MoviePass en fast sum i måneden og så kan de dra på kino hver eneste dag, Prisen er på 9,95 dollar, snaut 80 kroner, og vil gi deg tilgang til én visning hver dag.

Dette gjelder kinoer som støtter debetkort, men gjelder ikke 3D- og Imax-filmer.

Måten MoviePass subsidierer dette på, er at selskapet betaler kinoen full pris for hver billett som brukes av abonnentene.

Les også: Stor kinokjede vurderer mobilvennlige saler.

Finansieres med annonser
En slik løsning vil ikke overraskende koste selskapet mye penger, derfor har det samlet inn penger ved å selge store eierandeler til selskapet Helios and Matheson Analytics Inc, skriver Bloomberg. MoviePass ønsker ikke å kommentere finansieringen, men Ted Farnsworth i Helios and Matheson sier til nettstedet at målet er å samle en stor kundebase og samle inn visningsadferd.

Denne informasjonen kan brukes til å nå for eksempel annonsører.

– Dette er ikke ulikt Facebook eller Google. Jo mer vi forstår om kundene våre, jo mer målrettet kan vi være, sier Farnsworth til nettstedet.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: kino