Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Salget av Spectacles er dalende. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Få vil ha Snapchat Spectacles

Bedre tilgjengelighet, men salget faller.

Snapchats ferske regnskapstall viser at brillen Spectacles ikke akkurat selger som varmt hvetebrød, for å bruke det uttrykket.

Kraftig fall
Selskapet har solgt 41 000 kopier av brillene som koster 130 dollar, drøyt tusenlappen i norske kroner. For å dra en sammenligning med brukerbasen er det 0,02 prosent av de 143 millioner daglige, aktive brukerne som gikk til innkjøp av kamerabrillen.

I årets andre kvartal falt omsetningen fra «other revenues»-kategorien til selskapet fra åtte (i det foregående kvartalet) til 5,4 milliarder dollar. En nedgang på 35 prosent. Ifølge Snap står omsetningen fra Spectacles for store deler av «other revenues». Raskt omregnet betyr det at det ble solgt rundt 62 000 brillepar i løpet av årets første tre måneder.

Da Spectacles først ble lansert var brillene kun tilgjengelig i enkelte sprettopp-butikker i New York, men nå kan de handles nesten overalt. Dog ser det ikke ut til å ha påvirket salget i positiv forstand.

ITavisen testet Spectacles
Vi testet Spectacles tidligere i år og da omtalte vår anmelder brillene som «å ha superkrefter».

«I bruk er reaksjonene fra ingenting til det mest negative: «creepy», alt etter som hvem man spør. Vi opplevde i den flere uker lange testperioden kun en eneste gang å bli spurt om dette var «de brillene med kamera», mens de mest negative kommentarene gikk på det faktum at man kan filme personer uten at de vet det, eller…? Kanskje på avstand, men merk:

Tar du opp video lyses noen dioder opp i kameralinsen. På den måten er det umulig å filme uten at objektet spør hva som skjer med brillene dine.

Ekkel-faktoren til gode, dette er et riktig så bra første-forsøk-produkt, for ikke å snakke om første-forsøk-fra-selskap-som-aldri-har-produsert-maskinvare-tidligere. I bruk fungerer det som forventet helt sømløst med Snapchat.»

 

Kilde:
Digital Trends

Stikkord: AR, snapchat