Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Chevy Bolt slo Tesla Model S i rekekviddetest. (Ill.: Chevrolet)

Opel Ampera-Es søsterbil slo Tesla Model S rekkeviddetest

Bolt kom lenger enn EPA-estimatet.

Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Test har kjørt Tesla Model S med en batteripakke på 75 kWh og Chevy Bolt, mer kjent som Opel Ampera-E i Norge, med 60 kWh-batteri for å se hvilken bil som kom lengst.

Chevrolet mot Tesla
Ampera-E, eller Bolt, er den første, rimelige elbilen med forholdsvis god rekkevidde og nå er den rekkeviddetestet mot Model S som koster rundt det dobbelte.

I testen var det Bolt som kom best ut med en rekkevidde på 402 kilometer, 250 miles, noe som er 19 kilometer mer enn det oppgitte EPA-estimatet til bilen på 383 kilometer. EPA er en amerikansk standard for rekkevidde for elbiler.

Model S, som var konkurrenten denne gang, kom 378 kilometer, 235 miles, før det sa stopp. Det er litt kortere enn EPA-rekkevidden som er satt til 417 kilometer.

Anbefaler Tesla
I testen kjørte Consumer Reports bilene i rundt 105 kilometer i timen på motorveien med klimaanlegget avslått, men testen bestod også av blandet kjøring i bymiljø.

På tross av den gode rekkevidden, er Bolt «bare» nummer to på Consumer Reports’ elbilliste. Den topper Model S. Bolt får skryt for rekkevidden, det lave støynivået og manøvrerbarheten, og kritikk for den lange ladetiden, ukomfortable seter og den i overkant myke bremsepedalen.

 

Kilder:
Engadget,
Consumer Reports

Stikkord: Bil, opel, tesla