Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Chrome får innebygget annonseblokkerer. (Ill.: Google)

Nå kan du teste Googles innebygde annonseblokkerer i Chrome

Annonseblokkering med en vri.

Som vi skrev om i april og som senere ble bekreftet i juni, jobber Google med en funksjon som skal blokkere annonser i Chrome-nettleseren.

Kan testes nå
TechCrunch skriver at denne funksjonen nå er på plass i den nyeste Chrome Canary-versjonen som kan lastes ned nå. Chrome Canary gir brukerne en forsmak på nye funksjoner før de slippes til massene.

Har du lastet ned den nyeste forhåndstitten av Chrome for Android, kan du aktivere/deaktivere funksjonen via innstillinger og «Ads». Per nå er den deaktivert som standard, men det kan endres frem mot endelig lansering.

Skal blokkere plagsomme annonser
Målet med dette er selvsagt ikke å blokkere samtlige annonser, dette blant annet fordi annonsering står for store deler av omsetningen til Google.

I stedet samarbeider selskapet med The Coalition for Better Ads, som ellers har medlemmer som Facebook, News Corp og The Washington Post, for å slippe gjennom annonser som ikke er «irriterende.»

Det vil si at de vil blokkere annonser som for eksempel utsetter tilgangen til en nettside før du har sett på reklamen i ti sekunder, annonser som bruker autospillende musikk og så videre.

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: annonser, chrome, Google