Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook viser 100 millioner timer med video hver dag - nå skal de lage en app til TV-bokser og satse på orginalt innhold. (Ill.: Trond Bie)

De første Facebook TV-episodene kan komme allerede i august

Snart åpnes videoslusene.

Facebook er et av flere IT-selskaper som satser stor på videoinnhold, og ifølge rapporter fra Bloomberg kan det første innholdet dukke opp allerede neste måned.

Satser stort på video
Økonominettstedet har vært i kontakt med kilder med tilknytting til saken som forteller at det sosiale mediet har bedt partnere om å sende inn de første episodene av showene sine. Innholdet består av korte og rimelige episoder, men Facebook planlegger også å finansiere større prosjekter.

Planen er å vise videoinnholdet i en dedikert videoseksjon på Facebook.com. Seksjonen vil bestå av manusbasert og brukergenerert innhold.

Forrige måned skrev Wall Street Journal om Facebooks planer om å bli en strømmegigant.

Sliter med utsettelser
Ifølge kildene til Bloomberg ønsket Facebook at prosjektet skulle vært klart forrige måned, men at det har tatt lenger tid enn forventet og at det fortsatt er mulighet for ytterligere forsinkelser.

På tross av de store planene, ser det ikke ut til at Facebook ønsker å konkurrere med strømmekjempene HBO og Netflix. I hvert fall ikke i førsteomgang.

«Facebook planlegger å lage noe med høyere kvalitet enn Googles YouTube, men konkurrer ikke med videoprodusenter som Netflix, HBO og Showtime», skriver Bloomberg.

Facebook har ikke ønsket å kommentere påstandene.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: facebook, tv