Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Yara- og Kongsberg Gruppen-skipet omtales som Havets Tesla. (Ill.: Yara)

Norske selskaper står bak verdens første selvkjørende skip

Omtales som «Havets Tesla».

Det er ikke bare tradisjonelle kjøretøy som skal bli autonome, norske Yara og Kongsberg Gruppen jobber med et nytt, førerløst skip.

«Havets Tesla»
Skipet, som topper i skipsindustrien omtaler som «Havets Tesla», skal være helt uten mannskap og drives dermed helt autonomt.

Yara Birkeland er navnet på det batteridrevne skipet som i stedet for et mannskap, styres ved hjelp av GPS, radar, sensorer og kameraer. Bak teknologien står Kongsberg Gruppen.

Planen er å sjøsette skipet sent i 2018 og det skal frakte gjødsel mellom Porsgrunn og Brevik.

Jobber med et nasjonalt regelverk
Kristin Nordal, kommunikasjonssjef i Yara, legger ikke skjul på at det er stas å være først ute.

– Det er klart det er stas å være først ute. Vi tror jo at dette er fremtiden. Vi tror dette kan få en større betydning, og noen må være først ute. Og det skal vi være, sier hun til Aftenposten.

Som Aftenposten påpeker, finnes det ikke i dag noe lovverk som regulerer selvkjørende skipstrafikk. Nordal forteller at de har et mål om å få frem et nasjonalt regelverk.

– Vi har en tett og god dialog med Sjøfartsdirektoratet og Kystverket, og vi opplever at de er veldig positive. Målet er å få frem et nasjonalt regelverk, sier hun til avisen.

Tre ganger så dyrt
Kostnaden for Yara Birkeland er på 25 millioner dollar, 200 millioner kroner, som er tre ganger så mye som et tradisjonelt konteinerskip på den størrelsen.

Wall Street Journal skriver at uten mannskap og drivstoff, kan selskapene spare 90 prosent i årlige operasjonskostnader.

Når Yara Birkeland sjøsettes sent neste år, blir det riktignok med mannskap. I en overgangsperiode frem til helautonom vil skipet tester med mannskap om bord. Det første helautonome turen vil trolig skje i 2020.

 

Kilder:
Aftenposten,
Wall Street Journal

Stikkord: skipsfart, teknologi