Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nettavisen er ett av to norske mediehus som fikk penger av Google i denne runden. (Ill.: Skjermdump)

To norske mediehus får over tre millioner kroner av Google

Den ene avisen skal bruke pengene på nye abonnentsløsninger.

Av de 107 europeiske mediehusene som får støtte av Google gjennom Digital News Initiative, er to av dem norske.

Digital News Initiative
Totalt deler søkegiganten ut over hundre millioner kroner til medieselskapene. Norske Gudbrandsdølen Dagningen og Nettavisen mottar til sammen 350 00 euro, rundt 3,3 millioner kroner.

Begge har tidligere også mottatt støtte fra Google.

«For to år siden ble Digital News Initiative (DNI) etablert som et partnerskap mellom Google og nyhetsutgivere i Europa for å støtte høy kvalitet journalistikk gjennom teknologi og innovasjon, med mål om å overføre 150 millioner euro til innovasjonsprosjekter på tvers av den europeiske nyhetsbransjen», skriver Google i en pressemelding.

Ønsker tettere dialog med leserne
Mens Gudbrandsdølen Dagningen ønsker å etablere et abonnementstilbud basert på interesseområde, alder, livsfase og liknende, har Nettavisen et ønske om å bygge en bro mellom lesere og journalister på en innovativ måte. Blant annet ved hjelp av automatisering og kunstig intelligens.

Fondet mottok 988 søknader fra mediehus i 28 land. I denne runden så Google en økning i prosjekter som ønsker å ta opp kampen mot «falske nyheter».

29 prosent av søknadene var til ulike verifikasjonseksperimenter, fremkommer det i pressemeldingen.

Andre interesseområder:

  • Prosjekter om kunstig intelligens: 23 prosent flere søknader enn forrige søkerunde.
  • Undersøkende journalistikk: 20 prosent flere søknader.

 

Kilde:
NTB

Stikkord: Google, media